Skorpeds Kyrka
Foto: Robert Westman

Skorpeds kyrka

Skorpeds kyrkliga historia är mycket gammal. På 1200-talet hade Skorped s k kyrkorätt i Boteå församling.

Efter framställan 1774 för att få bilda kapellag, fick Skorped 1775 regeringens tillåtelse att bygga kapell. Byggmästare var Per Zakrisson, Kubbe. Det låg något väster om nuvarande kyrkogården och hade fristående klockstapel. Det var byggt av trä och invigdes den 9 juni 1776. Men så småningom blev det både för litet och i så dåligt skick att manmåste planera en ny kyrka. Grunden till den nya kyrkan lades 1840. Det gamla kapellet revs 1844 och klockstapeln 1847. Den nya kyrkan ritades av Lars David Geting i ren empire-stil och invigdes 1848. Den första gudstjänsten i den nya kyrkan hölls redan 1843 då långhuset var färdigt. Kyrkan består av långhus med torn i väster och sakristia i öster. Från gamla kyrkan finns en takkrona i trä som nu sitter i norra korsgången och en femarmad svarvad ljusstake i trä som nu står på predikostolen.

Kyrkklockorna

I tornet finns två klockor. Den lilla klockan är mycket gammal, gjuten 1777, vikt ett skeppspund = 170 kg.

Den är vackert ornamenterad med följande text:

Konung Gustaf den III dies
visa regering blev denna klocka
guten i Sundsvall år 1777
af Carl Jae Linderberg

Jag folk till Guds tienst ifrigt bjuder
Som bo vid Sidensjö kapell
Min röst i deras öron ljuder
att göra andans boning säll
Väl den som Guds ord värdigt hörer
at det till bätring hiertat rörer

Eocl past H:T O.T:L Lundström

Fönstret

Fönstermålningarna i södra och norra korsgången är skänkta av fröken Hulda Nilsson, Önskan. Konstnären okänd.

Törnekransen är från predikstolen, ditflyttad i samband med renoveringen 1930. I H S från latin: Jesus Hominum Salvator, Jesus människornas Frälsare. Duvan tillkom även 1930

Koret i Skorpeds kyrka

Altartavlan

Altartavlan, Jesu himmelsfärd, är en donation av Forss AB 1930 och utförd av konstnärinnan Doris Belfrage.

Den gamla altartavlan, målad direkt på altarväggen, kopierades 1930 av H Eklund, Bispgården. Den finns nu i norra korsgången.

Predikstolen

Predikstolen med ljudtak byggd 1846 av Nils Olov Nylén i hans hem i Ådalsliden. Överintendentämbetet gjorde ritningen. Noteras bör att åren 1843-48 användes predikstolen från gamla kapellet. Fragment av denna finns bevarad i kyrkan.

Orglar

Skorpeds kyrka har två orglar. Den äldsta från 1891 står på läktaren. Den nya byggd av Grönlunds orgelbyggeri är fristående mitt i kyrkan och invigdes midsommardagen 1970

Kyrkans kororgel från Grönlunds Orgelbyggeri i Gammelstad invigdes midsommardagen 1970. Orgeln är placerad intill långhusets södra vägg.

Läktarorgeln, en Setterquist & son från 1891, är bevarad i originalskick. Enligt Riksantivarieämbetet har läktarorgeln ett betydande kulturhistoriskt värde. År 1995 restaurerades orgeln men utan förändringar, och återinvigdes Fastlagssöndagen 1996 av biskop Karl-Johan Tyrberg.

Klicka på länken nedan för att lyssna på Niklas Jansson som berättar om läktarorgeln i Skorpeds kyrka och spelar Miniatyrer op. 5 av Otto Olsson på läktarorgeln

Jul i Skorpeds kyrka