Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Att ta farväl av en närstående är svårt och tungt. Det ofattbara blir bara glimtvis verkligt när någon som vi älskar dör. Att samlas till begravningsgudstjänst: familj, släkt, vänner och andra nära, är ett sätt att gemensamt stötta varandra och hämta kraft ur minnen av den som gått bort.

När dödsfall inträffar

När vi fått en bokning på en begravningsgudstjänst, tar den präst i som ansvarar för begravningen, så fort som möjligt personlig kontakt med dig som anhörig. Vi bokar då en träff med dig och dina närmaste. Tillsammans med prästen får vi genom texter, blommor och musik forma begravningsgudstjänsten så att den lyfter fram den som dött. Att fundera runt avskedet är en del av att säga farväl.

BEGRAVNINGSGUDSTJÄNSTEN -EN STUND AV TACKSAMHET

Begravningen är en akt av kärlek och respekt för den döde. Vi får tacka för vad den människan gett oss. Vi får be om förlåtelse och försoning för det som inte blev som vi ville och hoppades. Gudstjänstens djupaste ärende är överlämnandet av den döde i Guds händer.

Minnesstund

Att prata är också viktigt för sorgearbetet. Därför är det bra att fortsätta gemenskapen med en så kallad minnesstund efter begravningen. Hur många som deltar och vart samlingen sker är av mindre betydelse. Det handlar bara om att få tillfälle att fortsätta minnas den döde tillsammans. Att låta sorg och saknad samsas med glädje och tacksamhet.

BOKA EN BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST

Om du ringer så ordnar vi med begravningstid, kyrkomusiker, vaktmästare och präst. Om ni önskar, så ordnar vi även för minnestund i församlingshemmet.

ORDINARIE TIDER FÖR BEGRAVNING
Arnäs församling: torsdagar och fredagar 10.30 och 13.00
Gideå Trehörningsjö församling: fredagar 10.30
Grundsunda församling: fredagar 11.00 och 14.00
Örnsköldsviks församling: måndagar och fredagar 11.00 och 14.00

Telefontid Pastorsexpediton

Måndag           9.00–12.00 & 13.00-15.30
Tisdag              9.00–12.00
Torsdag           9.00–12.00
Fredag             9.00–12.00

Vad får man för begravningsavgiften?

Alla som är folkbokförda i Sverige är skyldiga att betala en begravningsavgift. Kommunen ansvarar för begravningsverksamheten men har i de flesta fall utsett Svenska kyrkan till dess huvudman. I dessa fall utser kommunen därför ett begravningsombud som bevakar att kyrkan sköter detta rätt. I Örnsköldsviks kommun är Nils Gunnar Sandin begravningsombud.

Alla har rätt till de tjänster som ingår i avgiften oavsett ålder, inkomst, bostadsort och tro.
Avgiften är alltså ett gemensamt ansvar och en solidarisk avgift som våra övriga skatter.

Detta får man för begravningsavgiften:
• Gravplats på allmän eller särskild kyrkogård/begravningsplats.
• Gravsättning
• Lokal för förvaring och visning av den avlidne, s.k. bisättningslokal.
• Transporter från bisättningslokal till begravningsceremoni, ev. krematorium och begravningsplats.
• Kremering
• Lokal för begravningsceremoni, för icke kyrkliga medlemmar, en lokal utan religiösa symboler
• Skötsel av begravningsplatsens allmänna ytor.

Detta ingår inte i avgiften:
• Kista och svepning
• Kistdekorationer
• Annonsering
• Transport till bisättningslokal
• Begravningsceremonin, om man inte tillhör kyrkan,
• Minnesstund
• Gravsten
• Skötsel av graven

Om man inte tillhör Svenska kyrkan har man inte rätt till en kyrklig begravning då?

En begravningsgudstjänst eller ceremoni är inte något obligatoriskt krav. För den som inte tillhör kyrkan är en kyrklig begravning, en begravningsgudstjänst dessutom ingen rättighet.
Däremot har de anhöriga alltid rätt att på egen bekostnad anordna någon form av avskedsceremoni. Det är emellertid viktigt att respektera att det är den dödes vilja som gäller.  Den som valt att inte vara medlem i Svenska kyrkan har aktivt visat sin vilja att inte stödja kyrkans arbete och dela kyrkans tro och lära. Därför utgår kyrkan från att man inte skall ha en kyrklig begravningsgudstjänst om man trätt ur kyrkan.