En man och en kvinna står vid delikatessdisken i en mataffär.
Foto: Karolina Braun

Möjliggör en riktig jul

Nyhet Publicerad

En jul med klassisk julmat är för många en självklarhet. Men alla har inte råd med ett dignande julbord. I snart tio år har Svenska kyrkan och ICA Kvantum Munkebäck haft ett samarbete med julkassar som delas ut till människor i utsatthet och ekonomiska svårigheter.

Utanför ICA Kvantum Munkebäck är det en liten kö till entrésnurran. Strax före jul är det här dags för utlämning av de uppskattade julkassarna.

– Kassarna går till personer som är utförsäkrade, har försörjningsstöd eller på annat sätt har små ekonomiska möjligheter att ordna en fin jul. Det kan vara familjer, men också fattiga pensionärer; kvinnor som är änkor och som har en väldigt låg pension, berättar Helene Ericsson.

Helene är diakon i Härlanda församling och har varit med sen starten. Upplägget går ut på att privatpersoner bidrar med 200 kr och Svenska kyrkan och ICA Kvantum Munkebäck med ytterligare 200 kr vardera. Ett tydligt och bra upplägg, tycker ICA-handlaren Pelle Collins.

– För mig är det en självklarhet att vara delaktig i det lokala samhället. Här kan ICA bidra med mat, ekonomi och engagemang – men det är svårt för oss att hitta dem som har behov. Därför är det så bra att det finns aktörer som kyrkan som vi kan samarbeta med, som har den kontakten och som tänker långsiktigt. Vi blir varandras möjliggörare i det här! menar Pelle.

Och reaktionerna är enbart positiva, berättar Helene.

– De som ger tycker att det känns fantastiskt att det går oavkortat till något konkret som gör gott. Och de som får uttrycker sin tacksamhet och glädje med tårar och kramar, även om det sistnämnda inte blir i år förstås, säger Helene.

Klassisk julmat med några olika varianter utlovas i julkassarna. Och det är många som vill vara med och ge. I år ska 60 julkassar delas ut till behövande i området. Och blir det pengar över blir det till presentkort i kläd- och leksaksaffärer.

– Behovet av hjälp kommer nog inte att minska och jag ser ett ökat behov av att hjälpas åt, olika aktörer, i det här. Då tänker jag på akut ekonomisk nöd men också på psykisk ohälsa som vi ser mer och mer, konstaterar Pelle.

Text: Karolina Braun