Foto: Karolina Braun

Leksaker till Sagåsen

Nyhet Publicerad

När Svenska kyrkan och dess samarbetsorganistioner inte längre kunde besöka barnen på Migrationsverket Sagåsen i Kållered föddes tanken att istället bidra med leksaker. - Det känns så värdefullt att kunna ge fräscha och roliga saker som kan lysa upp en annars ganska svår tillvaro, säger diakon Maria Löfdahl.

I Frälsningsarméns lokaler på Mäster Johansgatan en dag i början av maj stod paketering av leksaker på agendan. Bollar, gosedjur, målarböcker, fidgetspinners och annat lades ner i färgglada påsar som ska levereras till Migrationsverket Sagåsen i Kållered.

- I genomsnitt har varje barn i Sverige ca 600 leksaker. Men så ser det inte ut för alla. När jag har träffat barn på flykt ser jag att de verkligen njuter av de leksaker som de har fått. Det känns så värdefullt att kunna ge fräscha och roliga saker som kan lysa upp en annars ganska svår tillvaro, säger Maria Löfdahl som är diakon i Härlanda församling.

Svenska kyrkan deltar i ett samarbete med 13 organisationer med ideella som vanliga fall besöker och ordnar aktiviteter för barn och familjer i aktivitetshuset på Sagåsen. Med Coronakrisen har besöken fått ställas in – men genom samarbetet kom idén att istället ge barnen en gåva och en hälsning.

- Vi har ett gott samarbete sedan 17 år och idén med leksakspaket kom upp i vår WhatsApp-grupp, berättar Anki Thunman från Frälsningsarmén, som är samordnare för besöksgrupperna.

När gränserna nu är mer stängda är det allt färre familjer som kan ta sig till Sverige. Men när det kommer ett barn till Sagåsen är tanken att barnet ska få en leksakspåse. Förutom Härlanda församling och Frälsningsarmén bidrar också Rädda barnen, Saronkyrkan, Vuxenskolan och Unicef med leksaker.

- Vår gemensamma nämnare i det här är att kunna möta varje människa med värdighet och respekt. Och det finns alltid plats för fler volontärer när vi kommer igång med besöken igen, säger Anki.

Text: Karolina Braun

Ett varmt tack till alla privatpersoner som gett ett bidrag till leksakerna!