En uppslagen bibel.
Foto: Aaron Burden/Unsplash

Bibeln finns på många språk

Nyhet Publicerad

Hur kan vi läsa Bibeln idag? Hur gör man om man inte kan språket eller har svårt att ta till en tung bok? Anders Göranzon, generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet, svarar på frågor.

I mitten av oktober gästades Örgryte pastorat av Anders Göranzon, generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet. Han pratade då bland annat om På väg: En resa genom Bibeln för migranter. En skrift bland många som sällskapet arbetar med. Jag ställde några frågor till honom kring Bibeln och hur tillgänglig den är i olika situationer.

Hur kan vi hitta beröringspunkter mellan människor med hjälp av Bibeln, vare sig man är av olika ursprung och språk, olika åldrar eller erfarenheter? Hur kan vi prata om/mötas kring Bibeln på ett nytt sätt?
– Svenska Bibelsällskapet anordnar inga egna sådana mötesplatser men vill inspirera församlingar och samfund att arbeta med Bibeln på olika sätt. Vi kommer gärna på bibelbesök, när vi får inbjudningar. På det sättet kan vi inspirera till olika former av mötesplatser kring Bibeln.
Ute i församlingarna önskar vi att många olika mötesplatser erbjuds, där människor får samtala om sina liv utifrån Bibeln och dess berättelse om Guds kärlek till oss.
Det är alltid bra att vara fler. I sam-
talet delar vi olika perspektiv på Bibelns ord och därmed Guds tilltal. Sådana mötesplatser bör finnas i varje församling.

Hur gör vi Bibeln nåbar för den som inte har språket? Olika åldrar – hänger Bibeln med och är tillgänglig?
– På olika sätt arbetar vi med att göra Bibeln tillgänglig. Det är en viktig uppgift för oss. Vissa delar av Bibeln finns på teckenspråk på YouTube. Arbetet har varit avstannat under några år men det sker nu en planering för att fortsätta.
Under 2020 har vi haft en bibel-läsningsapp, där människor kunnat läsa in ett dagligt bibelord, så att andra kunnat lyssna. Inläsningen har man kunnat ladda upp i sociala medier och sedan få kommentarer och reaktioner. Ett sätt att mötas kring Bibeln också i det digitala landskapet.
Bibeln finns också inspelad på Spotify. Nya testamentet finns också inspelad som CD-box och kan beställas från Bibelbutiken.

Idag faller det sig inte naturligt för alla att läsa en fysisk bok. Hur gör man då?
– Nya testamentet på lätt svenska kom ut 2019. Den innehåller enklare ord, kortare meningar och modernare språk.
Bibelsällskapet arbetar med att ta fram material om Bibeln för olika målgrupper. Senast har vi gjort två barnböcker, som heter: Den supercoola berättelsen om Jesus och Den supercoola berättelsen om julen. Vi tillhandahåller också barnbiblar och annan bibelanknuten litteratur för barn genom vår butik. Bibelbutiken tillhandahåller biblar och bibeldelar på över 100 språk.
Dessutom finns hela Bibel 2000 och en del andra översättningar tillgängliga på www.bibeln.se, som fungerar som en studiebibel, där noter och parallellhänvisningar finns klickbara inne i texten.

Vad har du för tips för den ovana läsaren att kunna komma igång, både analogt och digitalt?
– Ett gott råd är att börja läsa något av evangelierna, exempelvis Markusevangeliet, och göra det som en egen bok. Ungefär som man läser en roman. Då ges det stora perspektivet. Det går att göra både analogt och digitalt.
Att följa en bibelläsningsplan är också ett bra sätt att få en regel-bundenhet i sitt möte med Bibeln. Och det är alltid bra att göra det tillsammans, att samtala och få perspektiv.

Vill du dela med dig av någon personligt favoritdel/text?
– Berättelsen om hur två lärjungar möter den uppståndne Jesus på vägen till Emmaus (Lukasevangeliet 24:13-35) är en favorit. Den innehåller så många olika perspektiv och är lätt att identifiera sig med. Vi är alla på olika sätt på vandring. Jesus vill gå med oss. Och vi får upptäcka hans närvaro stegvis.

Text: Helena Sandström
Artikeln är publicerad i tidningen Händer, nr 4 2020.