Foto: Ulla-Carin Ekblom

Turkoskonfa (på teckenspråk)

Svenska kyrkan har teckenspråkig verksamhet för både stora och små i Örebro – och erbjuder också teckenspråkig konfirmation. Konfirmandstart under hösten 2024. Mer information kommer.

Närbild på ett altarkors med två händer som talar teckenspråk.

Konfirmation för dig som är teckenspråkig

Konfirmationstiden är en spännande tid. Du får träffa nya kompisar, prata om allt mellan himmel och jord, fundera över frågan om Gud finns och åka på läger tillsammans med teckenspråkiga konfirmander från hela Sverige.

Syntolkning av filmen

En ung tjej, klädd i gul tröja och har en hårsvans, sitter framför spegeln och håller i en sminkborste, tar i pudret med borsten och för borsten till ansiktet och målar kinden. Sedan tittar hon lite extra på sig själv i spegeln. Hon reser sig upp. Sedan kommer det en text upp på spegeln ihop med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar. Det står ”Kan jag alltid vara mig själv?”

I vardagsrummet är TV:n påslagen och visar krigsscener och bomber. Tjejen går förbi med en tandborste i munnen och borstar tänderna samtidigt. Sedan visas en text på väggen bredvid TV:n med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar. Det står ”Varför händer det så onda saker i världen?”

Tjejen promenerar med sin mobiltelefon i handen och passerar en sopstation med klädinsamling. Hon tittar på den snabbt innan hon går vidare. Text kommer upp med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar. Det står ”Vad har jag ansvar för miljön?”

Tjejen går igenom en kyrkogård med gravar varje sida om stigen, hon tittar runt lite medan hon går. Hon passerar ett träd, där det kommer upp en text med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar. Det står ”Vad händer efter döden?”

Tjejen sitter och tittar på något med köket i bakgrunden. Hon kollar bilder på datorn på olika politiker, och majoriteten är manliga politiker. Hon sitter vid köksbordet med datorn och nu syns hon bakifrån och vid köksbänken kommer texten upp med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar. Det står ”Är män och kvinnor lika värda?”

Tjejen sitter i en grå soffa i vardagsrummet och håller på med sin mobiltelefon, hon skriver meddelanden med en vän. Hon skriver ”Har du berättat?”, vännen svarar ”Jo…”, hon skriver tillbaka ”Men du lovade ju?”, vännen svarar ”Vet…” ihop med en emoji som föreställer ett ansikte med munkavle. Tjejen skriver ”Trodde du var min vän…” Hon suckar och lägger ifrån sin mobiltelefonen och grabbar tag i fjärrkontrollen och startar TV:n. En text kommer upp med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar. Det står ”Vem kan jag lita på?”

Tjejen sitter på golvet nedanför sin säng och scrollar på mobilen och kollar på bilder folk laddat upp. Mobilen stängs av plötsligt, då batteriet tog slut. Tjejen suckar. En text kommer upp på väggen, med en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar, bredvid hennes rum, där hon sitter. Det står ”Vad är meningen med livet?”

Tjejen tittar framåt och hennes ögon syns. Sedan reser hon sig upp och i väggspegeln ser vi texten ”Finns Gud?” och då kommer det upp en svartvit infälld tjej i svart tröja som tecknar detta i spegeln.

Rutan blir sedan svart en stund, därefter kommer det en vit bakgrund med texten ”Vill du kunna ställa frågor om livet, relationer, och även om bibeln och kristen tro – vad innebär det?” Ovanför texten tecknar en tjej i svart tröja detta.

Sedan övergår detta till vit bakgrund med en ny text i större stil ”Bli konfirmand du med!” och länken www.svenskakyrkan.se/konfirmation/teckensprak, strax efter dyker det upp tjejen som tecknar ”Bli konfirmand du med!” också.

Sen övergår det till ”Svenska kyrkan” med dess logga som är ett rött kors på gul bakgrund, det finns en krona inuti mitten av korset.

(Aktör i reklamfilmen är Filippa Hellöre.)

Allt om festen ”Inte som du tror” i Örebro 24 maj med Lisa Ajax

I år arrangeras konfirmandfesten ”Inte som du tror” för tolfte gången. Årets huvudartist är Melloaktuella Lisa Ajax! Festen vänder sig till både nuvarande konfirmander och till de ungdomar som ska börja åttan i höst. Platsen är S:t Nicolai kyrka. Inbjudan till festen skickas hem i början av maj.

Vilken konfatyp är du?

Pratglad, sportintresserad, fnissig, gamer, energisk... Det finns ingen ”mall” som du måste passa in i för att börja i en konfagrupp hos Svenska kyrkan i Örebro. Här kan du träffa några av våra konfirmander och kolla vad de tänkte innan – och hur det blev. Konfirmation är inte som du tror.

Bilden visar en kvinna framför altaret som talar teckenspråk.

Mer för dig som är teckenspråkig

Vi har gudstjänster, babycafé, konfirmation och mycket mer för dig som är teckenspråkig. Välkommen!