Foto: Cathrine Gustavsson

Nyrenoverat krematorium firade 100 år

Nyhet Publicerad Ändrad

Gamla krematoriet på Norra kyrkogården firade 100 år 2021. Efter en omfattande renovering nyöppnade den unika byggnaden lagom till allhelgonahelgen 2021.

Gamla krematoriet på Norra kyrkogården är ett av de allra första krematorierna som byggdes i Sverige, och det nu äldsta bevarade i vårt land. Bland annat användes kalksten från Yxhult i Hällabrottet vid uppförandet.

Krematoriet moderniserades 1952 och var i bruk fram till år 1975, då det krematorium som används i dag var klart.

Trappa, armatur och kors

Genom åren har det renoverats i olika omgångar. Förra året var det dags igen, då en omfattande renovering av byggnaden startade. Nu är den klar, lagom till allhelgonahelgen.

– Det var nödvändigt eftersom delar av byggnaden var i mycket dåligt skick och vi har ett ansvar enligt kulturmiljölagen att underhålla denna byggnad, säger Per Gustafsson, kyrkogårdschef.

Det är flera olika delar av den 100 år gamla byggnaden som setts över. På framsidan har trappan renoverats liksom tillhörande armaturer. Korset på taket har bytts ut. Delar av fasaden har ersatts med ny kalksten och den gamla har tvättats. Även dräneringen har bytts ut. Invändigt har källaren renoverats på grund av fuktskador och väggarna har putsats om.

Kyrkoantikvarisk

Runt 3 miljoner kronor har arbetet kostat. Det har utförts av kunnig personal från Närke Sten samt byggnadsantikvarie Börje Lindström och stenantikvarie Mikael Traung.

– Det kan tyckas vara mycket pengar men byggnaden är historiskt värdefull. Vi har också tilldelats medel, kyrkoantikvarisk ersättning från staten, som ersätter kostnaden med 50 procent.

Vill du veta mer gamla krematoriet?

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro