Vad är lycka?

Kan den ringas in, fångas eller beskrivas? Behöver man vara lycklig? Under 2018 har vi vridit och vänt på begreppen och pratat med olika personer som fått ge sin syn på saken. Läs våra artiklar här!

Kyrkans familjerådgivare: Våga byta (h)julspår!

"När julen kommer ska varenda unge vara glad ..." Är det bara hos mig som julen skaver? Absolut inte, säger Stina Eklund. Men den blir bättre om vi slutar slå knut på oss själva. Klicka för att ladda hem artikeln ur Lokalbladet som pdf.

Lyckan kommer, lyckan går ...

Lycka och glädje är stora ord. Kan man sprida glädje och hjälpa den som verkar ledsen? Fyra unga Björköbor, Sixten och Ellinor, Agnes och Elias, ger sin syn på saken.

Björkö bryr sig - här blir ord handling

Den 5 augusti var det Västerhavsfestival med liv och rörelse. I Björkö hamn avslutade Emma Rudäng gudstjänsten med några ord om att finnas till för varandra. Kören sjöng "Lean on me", om att räcka en hjälpande hand. Samma kväll bröt branden ut.

Att finna lycka i det vardagliga

För mig och min familj börjar ett nytt spännande kapitel i höst. Den första september tillträder jag som kyrkoherde i Öckerö församling.

”Vi har bara dan vi har just nu. I morgon vet vi inget om”

Lycka – vad innebär det och när är man lycklig? Möt Bengt Bryngelsson på Hönö, som lever med sjukdomen ALS. Trots allt vad det innebär kan han fortfarande känna lycka, mitt i alltihop. Läs hela artikeln här.

"Lyckad har inget som helst med lycka att göra”

Lyckad är inte samma sak som lycklig, säger Anna Corneliusson. Hennes hem på Hönö syns i inredningstidningar och hennes konto på Instagram är välbesökt.

Är det okej att misslyckas?

Vad innebär det att misslyckas och vem avgör vad som är lyckat? Kan vi hjälpa varandra att bli mindre rädda att misslyckas? Läs hela artikeln här.

På Hyppeln klingar skratten och sångerna

Att ha en uppgift, ett sammanhang, en tro, goda vänner – och att sjunga. Det får oss människor att må bra, konstaterar flera forskare. På Hyppeln finns damerna som är levande bevis.

Bengt Inghammar, präst, om lycka

Jag tror det är vårt jag-centrum som gör många människor olyckliga idag. Vi sätter oss själva i centrum och vill vara bäst. Bäst är man ju rätt sällan, och därmed är man inte lycklig.