Foto: Ingrid Eliasson

Säkerhet på våra kyrkogårdar

Nyhet Publicerad Ändrad

Under 2020/21 kontrollerar kyrkogårdsförvaltningen säkerheten på samtliga gravstenar på Öckerö och Hönö kyrkogårdar. De gravvårdar som inte uppfyller kraven och bedöms som farliga kommer att läggas ner.

Öckerö församling har som huvudman för begravningsverksamheten ett ansvar för säkerheten på våra kyrkogårdar. Det gäller arbetsmiljö och säkerhet både för dem som arbetar inom kyrkogårdsförvaltningen och för dem som besöker kyrkogården. Ansvaret för gravplatsen och gravstenen ligger på gravrättsinnehavaren. Enligt Begravningslagen äger gravrättsinnehavaren gravstenen, och har därmed ansvar för att den sitter fast och är säker.

Under 2020/21 kontrollerar kyrkogårdsförvaltningen säkerheten på samtliga gravstenar på Öckerö och Hönö kyrkogård. De gravstenar som inte uppfyller kraven och därmed bedöms som farliga kommer att läggas ner.

Information om de planerade åtgärderna kommer att sättas upp vid ingångarna till kyrkogårdarna och brev kommer att skickas till samtliga gravrättsinnehavare som finns i vårt register.

Vid de gravstenar som lagts ner kommer en skylt att sättas upp som talar om att åtgärden gjorts av säkerhetsskäl. Gravrättsinnehavarna uppmanas att åtgärda bristerna. Kyrkogårdsförvaltningen kan lämna kontaktuppgifter till stenhuggerier som kan utföra arbetet.

Det finns särskilda krav för montering av gravvårdar. Här hittar du mer information om det:

Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund

Montering och provning av gravvårdar

För mer information, kontakta kyrkogårdsförman Magnus Erlandsson