På öarna rullar allt fler elcyklar och hojar av annorlunda snitt. Lådor fram och bak, flak, tandem och hopfällbart. En som i högsta grad bidrar är John Agnesson, hängiven fordonsentusiast. I en ombyggd ladugård, nära Hönö kyrka, har han numera butik och cykelverkstad.
Att John skulle ägna sitt yrkesliv åt cyklar var långt ifrån självklart för några år sedan. Som fordonsingenjör gjorde han karriär på Volvo Lastvagnar, samtidigt som tankarna började gnaga.
– Vi la tusentals timmar på att utveckla detaljer som snart skulle behöva uppdateras igen. Jag kände allt mer att vi inte kan fortsätta som vi gör, att utveckla tunga bullriga fordon som är glupska på energi och kräver massor av plats.
Tveksam till elbilar
– Elfordon kommer ju allt mer, men det är lika tunga fordon och så finns aspekten med batterier som kräver råvaror. Till exempel kobolt, som det kommer att bli brist på redan 2020 om elbilsutvecklingen fortgår, enligt forskare. Jämfört med en elcykel har en elbil uppemot 200 gånger så stort batteri.
John har länge haft intresse för cyklar. Han har tidigare importerat till sig själv och sina närmaste och gjort otaliga modifieringar och anpassningar. Cykelaffären var till en början ett sätt att ta hobbyn till nästa nivå.
Steget var längre att sluta på Volvo. Han tog tjänstledigt ett halvår medan han startade firman, sedan sa han upp sig. Det var 2016 och han har aldrig ångrat beslutet.
– Det har gett mig ett utifrånperspektiv när det gäller hetsen kring att jobba. Hur ska man räcka till i det stora maskineriet? Jag kunde inte ens att hålla jämna steg med mejlen i inkorgen.
– Jag har fått frågan hur jag kan slänga bort min ingenjörsutbildning och min kompetens, men jag ser inget bättre sätt att använda den än att bidra till miljövänliga transporter.
John och hans fru HannaKristin är båda uppvuxna på Hönö. De bor med sina barn i Kungsladugård i Göteborg och tillbringar de flesta helger och somrar på ön. Resorna klarar de med lastcykel eller cykelvagn för att transportera barnen.
– Det tar i snitt 45 minuter från Lilla Varholmen till Göteborg. I rusningstid går det fortare än med bil, speciellt om man lägger till tid för att leta parkering. Efter cykelturen är dessutom all eventuell stress som bortblåst.
Senaste bilen, en BMW, sålde John 2014. Sen dess har familjen hyrt bil några enstaka gånger per år.
– Framför allt då vi ska ta oss till min syster i Smålands djupa skogar. Dit finns varken cykelvägar eller kollektivtrafik.