Musik och kreativitet. Ett av målen med musikskolan är att ge eleverna en god musikalisk grund. Kanske kommer någon att välja musikeryrket, men musiken kan även komma till användning i andra yrken och områden i livet. Eleverna får både spela och lära sig lite musikteori.
– När jag får en ny låt brukar vi värma upp med att spela skalor, säger Nellie. Det är för att träna på vilka toner som är höjda eller sänkta.
– Jag tycker det är ganska svårt att förstå det som kallas intervaller, säger Signe.
– När jag får en ny sång brukar Helen sjunga först och jag härma efter, för att lära mig melodin. Så pratar vi om hur jag ska sjunga, om teknik och så. Ibland kollar vi på YouTube-klipp för att se hur andra sjunger den låt vi håller på med.
En annan av musikskolans uppgifter är att låta eleverna höra och spela musik som de annars kanske inte möter i vardagen.
– Ibland väljer Frederic låtar och ibland ger jag förslag, säger Nellie. Han gillar mer klassisk musik och jag gillar pop. En av de roligaste låtarna som jag spelat är A thousand Years från filmen Twilight. Det var mitt förslag.
Musikskolan vill uppmuntra till fantasirik och kreativ utveckling inom musiken, men det får också gärna spilla över på resten av livet. Alla pedagoger är överens om att lektioner som leder till nya upptäckter och aha-upplevelser är stimulerande. Flera elever har verkligen växt i mod att spela och sjunga inför publik.
– Det är roligt att spela upp, men också pirrigt, säger Nellie. Jag vill ju inte spela fel och oftast går det bra.
– Jag gillar att sjunga upp, säger Lizzie. På förra julkonserten fick jag och min kompis Ylwa sjunga duett, det var roligt.