Om musikskolan

Nellie, Lizzie och Signe är tre av eleverna i Öckerö församlings musikskola. Undra om någon av dem är en blivande kyrkomusiker?

Nellie Simonsson, Lizzie Widestrand och Signe Islander går i musikskolan. De har redan hunnit testa lite olika instrument.
– Jag har spelat piano i flera år, säger Nellie. Ibland spelar jag också på kyrkans orgel, det är roligt.
– Jag har bara spelat piano i en termin, säger Signe.
– Jag började ta orgellektioner i kyrkan redan innan musikskolan startade, jag tror jag var fem år, säger Lizzie. Men jag tycker att orgeln är lite för ”långsam” jag gillar att spela lite snabbare låtar. Därför bytte jag till piano och nu tar jag också sånglektioner.

Musik och kreativitet. Ett av målen med musikskolan är att ge eleverna en god musikalisk grund. Kanske kommer någon att välja musiker­yrket, men musiken kan även komma till användning i andra yrken och områden i livet. Eleverna får både spela och lära sig lite musikteori.
– När jag får en ny låt brukar vi värma upp med att spela skalor, säger Nellie. Det är för att träna på vilka toner som är höjda eller sänkta.
– Jag tycker det är ganska svårt att förstå det som kallas intervaller, säger Signe.
– När jag får en ny sång brukar Helen sjunga först och jag härma efter, för att lära mig melodin. Så pratar vi om hur jag ska sjunga, om teknik och så. Ibland kollar vi på YouTube-klipp för att se hur andra sjunger den låt vi håller på med.

En annan av musikskolans uppgifter är att låta eleverna höra och spela musik som de annars kanske inte möter i vardagen.
– Ibland väljer Frederic låtar och ibland ger jag förslag, säger Nellie. Han gillar mer klassisk musik och jag gillar pop. En av de roligaste låtarna som jag spelat är A thousand Years från filmen Twilight. Det var mitt förslag.

Musikskolan vill uppmuntra till fantasirik och kreativ utveckling inom musiken, men det får också gärna spilla över på resten av livet. Alla pedagoger är överens om att lektioner som leder till nya upptäckter och aha-upplevelser är stimulerande. Flera elever har verkligen växt i mod att spela och sjunga inför publik.
– Det är roligt att spela upp, men också pirrigt, säger Nellie. Jag vill ju inte spela fel och oftast går det bra.
– Jag gillar att sjunga upp, säger Lizzie. På förra julkonserten fick jag och min kompis Ylwa sjunga duett, det var roligt.

Nya kontaktytor. Musikskolan bidrar till att kyrkan utökar sina kontaktytor mot samhället och lär känna människor som inte finns i kyrkbänken på söndagarna. Kanske kan den också bli en plats där barn och unga kan växa som människor och i sin tro.
– Det är lite ovant att vara i en kyrka, säger Signe.
– Jag går inte direkt i kyrkan på söndagarna, men jag känner mig hemma där, säger Lizzie. Jag har varit i kyrkan så många gånger.

Förhoppningen är att kyrkans musikskola får vara ett forum att upptäcka och prova, där man får göra ”fel” och inte behöver sikta mot betygsättning. En oas där prestation kan ersättas med inspiration.

Text och bild: Ingrid Eliasson