Engagera dig lokalt, Tält, Folk, Loppis

Mission

Ordet mission betyder ”sändning” eller ”uppdrag” och är en del av kyrkans grundläggande identitet. Uppdraget vi är sända att göra, är att finnas för världens behov och att berätta om Jesus Kristus – i ord och handling.

Det är Gud som gör trasigt helt, upprättar kränkta, skapar nytt och försonar världen. Men Gud uppmanar oss att delta i det arbetet. Vi får vara redskap i Guds uppdrag (mission) för en kärleksfull relation till hela skapelsen, för att göra världen hel.

Hur det konkret ser ut måste bero på omgivningen - tid, plats och sammanhang. Men det handlar om att finnas till för andra människor, tjäna dem och dela med oss av vår tro. Den missionen - det uppdraget - har kyrkan och varje kristen. Metoderna för hur kyrkan gör det måste förändras i takt med tiden, men uppdraget finns alltid kvar.

Här kan du läsa mer om Svenska kyrkans internationella arbete eller läsa mer om hur du kan engagera dig lokalt.