Känns julen jobbig?

Är det svårt att få pengarna att räcka till? Känner du dig ensam? Vänd dig till någon av våra diakoner och präster, de har tystnadsplikt och samtalet kostar inget. För dig som är mellan 12 och 25 finns möjlighet att chatta anonymt.

En kvinna sitter ner och lutar huvudet mot handen.

Är du orolig, vill du tala med någon?

Våra präster och diakoner finns tillgängliga, du hittar telefonnummer nedan. Du kan också skriva eller ringa till Kyrkans SOS eller Jourhavande präst. Läs mer.

Välkommen till kyrkans samtalsmottagning

De flesta av oss hamnar någon gång i ett läge där livet känns svårt eller övermäktigt. En livsförändring, förlust eller en trasslig relation kan ställa till det. Kanske ensamhet och oro för sig själv eller någon nära. Att få prata om det kan göra stor skillnad.

En tonårstjej sitter vid ett fönster med händerna om knäna.

Nätvandrarchatten – för dig som är 12–25 år

Här finns vi och vill lyssna på och prata med dig – du som är mellan 12 och 25 år. Måndag, onsdag, söndag kl 19-22. Året om, även under jul och nyår. Alla har tystnadsplikt och du är helt anonym när du chattar.

Två tjejer sitter och kramar om varandra.

Unga Lukas – för dig som är 13-25 år

Är du ung vuxen och behöver någon att prata med? Chatten på Unga Lukas finns för dig som är 13-25. Chatten är öppen mellan klockan 19 och 22 måndag-torsdag. Du kan vara anonym och personerna som svarar har tystnadsplikt.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.