Foto: Alex Giacomini /Ikon

Dela livet - skola & kyrka

Dela tro och traditioner. Nyköpings församling finns som en resurs i skolan och samtala om religion och tro, tradition, människosyn mm. Kan vi göra något tillsammans?

Nyköpings församling har en önskan att vara del i Barns och Ungdomars liv och
utveckling. Vi vill gärna samtala om religion och tro, tradition, människosyn, alla
människors lika värde och olika livsfrågor. Vi önskar kunna vara en resurs och ett
komplement i undervisning och läroplan.

Dela livet är samlingsnamnet för Nyköpings församlings samarbete med Nyköpings skolor. Vi vänder oss till förskolebarn, grundskolans alla elever och gymnasiet.

Dela livet erbjuder upplevelsevandringar, julspel, påskspel (teater),
studiebesök och lektionspass. Med förskolans och skolans läroplan finns det
många möjligheter till samarbete mellan skola och kyrka. Vi skickar ut inbjudan till
Allhelgonavandring, Julspel och Påskspel. Välkomna i övrigt med förfrågningar och
idéer utifrån era egna önskemål.

Aktiviteter vi bjuder in till:

ADVENT-, JUL- OCH PÅSKSAMLINGAR

Advent- jul- och påsksamlingar ordnas för både förskolan och grundskolan. Vi låter barnen/eleverna ta del av Bibelns berättelser som är kopplade till högtiderna.

FÖR ÅRSKURS 6: ALLHELGONAVANDRING

Veckorna kring allhelgonahelgen inbjuds årskurs 6 till en vandring kring allhelgonahelgen, helgon och förebilder, samt sorg, begravning och ljuständning. Eleverna får också möjlighet att reflektera kring hur de själva kan vara förebilder för andra, samt hur man bevarar minnen av vänner och familjemedlemmar.

FÖR ÅRSKURS 1: JULSPEL

I december inbjuds årskurs 1 till julspel. Det är ett drama där eleverna får kliva in i julberättelsen, De får följa dramat scen efter scen. Vi avslutar med en samling runt Jesusbarnet i krubban och sjunger någon av våra vanligaste julpsalmer tillsammans.

FÖR ÅRSKURS 4: PÅSKSPEL

Veckorna före påsk inbjuds årskurs 4 till ett påskspel där eleverna får ta del av påskens händelser. Vi startar med skärtorsdagens måltid och följer sedan Jesus genom svek och lidande till död och därefter hans uppståndelse på påskdagen. Eleverna får, utifrån påskens händelser, reflektera kring att bli övergiven, att bli sviken, att drabbas av sorg i livet, samt att kunna förlåta och få förlåtelse. Eleverna blir också medvetna om påskens judiska ursprung.

Vandringar/studiebesök vi erbjuder efter förfrågan:

NORMER OCH VÄRDEGRUND

Via Dolorosa - en fotoutställning om mobbing. Av fotograf Elisabeth Ohlson Wallin och Västerås stift. Utställningen bygger på Påskberättelsen Via Dolorosa – Jesus lidandets väg mot korset och döden. Den är gjord i ett samarbete med en sjätteklass från Malmbergsskolan i Västerås, i syfte att belysa frågan om mobbing och barn och ungdomars utsatthet. Utställningen visar på lidande som finns idag, då 100 000-tals elever känner oro för att gå till skolan och/eller att bli offer för näthat mm.
Hur kan vi bryta detta mönster i skola och i samhälle? Foton och frågeställningar hjälper oss att tänka och motverka mobbing och utsatthet.

PÅ SPANING
Under rubriken ”På spaning” tar vi oss en närmare titt på hur kyrkan (vi är i S:t Nicolai kyrka) ser ut, vad kyrkan är och vad kyrkan gör. ”På spaning” anpassas efter ålder på gruppen, och kan därför erbjudas från förskolan upp till årskurs 9. Vi skräddarsyr gärna utifrån var ni befinner er i undervisningen.

RELIGIONSKUNSKAP
I det centrala innehållet i ämnet religionskunskap finns många delar där vi i kyrkan kan vara en resurs. Utifrån era önskemål kan vi forma lektionspass, studiebesök med mera.

GYMNASIET
I kursen Religion 1 erbjuds eleverna att komma på en Via Sacra-vandring med sin lärare. Det är en guidning av S:t Nicolai kyrka med inslag av dramatisering och psalmsång. Vi berättar om Jesus liv, bön, bibelläsning, gudstjänster och den världsvida kyrkan.

För mer information, kontakta: