Möjligt låna urna kostnadsfritt

Nyhet Publicerad Ändrad

Nyköpings församling erfar att fler väntar med begravning av sina avlidna anhöriga och därmed väljer så kallad direkt kremation, för att ha en akt/ceremoni med urna vid ett senare tillfälle. Därför vill vi informera om följande:

Gravsättning inom gravplats

När den avlidne ska gravsättas inom en gravplats så förvaras askan i den urna som anhöriga eller den avlidne har valt och köpt genom begravningsbyrån. Akten hålls då med den urnan. Urnan kan smyckas med blommor, ofta en krans. Efter akten - eller ibland i samband med den - gravsätts sedan urnan inom den utvalda gravplatsen.

GRAVSÄTTNING I MINNESLUND  OCH ASKGRAVLUND

Urnor tillåts normalt inte att gravsättas i minneslund eller askgravlund. Så om den avlidne ska gravsättas i minnneslund eller askgravlund förvaras askan i en kartong eller i en så kallad askpåse i väntan på eventuell akt och/eller gravsättning.

Läs mer om minneslundar och askgravlundar genom att klicka på länkarna i faktarutan.

MÖJLIGT LÅNA URNA

Kyrkogårdsenheten är väl medveten om att anhöriga kan önska att ha en urna vid en eventuell akt och lånar därför ut urnor för just detta ändamål. I låneurnan ryms askkartongen/akspåsen, som lyfts ur den lånade urnan när akten är över och sedan gravsätts i den valda minneslunden eller askgravlunden.

Lånad urna kan smyckas med blommor, en liten blomstergirland, krans eller liknande. Det finns fyra urnor att låna - två i färgställningen ek och två i vit, men i olika modeller.

SÅ BOKAR DU LÅN AV URNA

Låneurnan bokas via begravningsbyrån vid anhörigas första besök hos dem, men kan också bokas via kyrkogårds-expeditionen.

Kontakta kyrkogårdsexpeditionen

Expeditionens telefontider: