En blond kvinna dricker kaffe.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Vi söker ambassadörer för utlandskyrkan

Nu söker vi dig som har egen erfarenhet av utlandskyrkans verksamhet och vill berätta om det för andra.

Svenska kyrkan i utlandet är i behov av stöd från Sverige, både i form av gåvor och engagemang. Men många känner inte till det fina arbete som Svenska kyrkan bedriver utomlands. Ett bra sätt att sprida kunskapen i Sverige om utlandskyrkan, är därför att dela med sig av personliga berättelser.

Därför söker vi nu dig som kan tänka dig att berätta om dina erfarenheter av utlandskyrkans verksamhet.

Vem kan bli ambassadör?

Som ambassadör ska du tro på utlandskyrkans framtid! Du behöver också uppfylla något av följande kriterier för att passa i rollen som ambassadör:

• Du har varit anställd eller jobbat frivilligt i en utlandsförsamling.
  • Du har varit förtroendevald i en utlandsförsamling.
  • Du har mött utlandskyrkans fasta eller uppsökande verksamhet när du själv bott eller rest utomlands.

Observera att ambassadör inte är samma sak som att vara ombud. Ombud för Svenska kyrkan i utlandet väljs av församlingens lokala kyrkoråd, något som inte behövs för att bli ambassadör. Som ambassadör behöver du heller inte vara knuten till en specifik församling.​

Det här gör en ambassadör för utlandskyrkan

Som ambassadör kommer du med i ett gäng som har en viktig uppgift! Du kommer att bjudas in till träffar, där du får veta det senaste om verksamheten.

Du kommer också att tillfrågas om att medverka med en presentation på vår webbplats och/eller i våra sociala medier samt delta i olika möten och träffar, för att berätta om dina upplevelser av utlandskyrkans arbete. Du deltar givetvis så ofta du själv har tid.

Du ställer upp som ambassadör i 1-2 år. ​

Kontakta oss om du vill bli ambassadör

Om du stämmer in på kriterierna och tycker det vore roligt att bidra med en insats för utlandskyrkan, tveka inte att höra av dig till oss på mejladressen svenskakyrkaniutlandet@svenskakyrkan.se och berätta om dig själv, och varför du vill fungera som ambassadör.