Val till Europaparlamentet - så här kan du bidra

Den 9 juni är det EU-val och Sverige ska då välja 21 ledamöter till Europaparlamentet. EU är vår högsta demokratiska nivå, men kunskapen om valet och valdeltagandet är betydligt lägre jämfört med valet till riksdagen.

Information om EU-valet

Gud älskar världen och upphör aldrig att vara engagerad i den. Samhällets stora utmaningar är därför också kyrkans. Många av de utmaningar som Svenska kyrkan arbetar med förutsätter ett europeiskt perspektiv och samarbete. Att stärka engagemanget inför EU-valet 2024 är en del av att vara kyrka i det offentliga rummet.

Några av Svenska kyrkans kärnfrågor, som fred, demokrati och rättvis klimatomställning, påverkas i hög grad av beslut som fattas på EU-nivå. Framtida beslut som fattas av Europaparlamentet blir avgörande för den akuta fasen i klimatomställningen och för den långsiktiga freden i Ukraina. De kommer att påverka vardagen och samhällets utveckling i Sverige, liksom EU:s relation till, röst och inflytande i omvärlden.

Svenska kyrkan och Act Svenska kyrkan har tagit fram en plattform inför EU-valet.

Plattform för EU-valet (pdf, 164 kb)