Foto: Peter Williams/WCC

Uttalanden från centralkommittén

I samband med att Kyrkornas världsråds centralkommitté möttes den 15-18 juni Genève har ett antal gemensamma uttalanden tagits fram inom särskilda angelägna frågor.

Huvudfokus för centralkommitténs möte var att förbereda inför generalförsamlingen som äger rum den 30 augusti - 8 september. Flera gemensamma uttalanden togs fram, bland annat om situationen i Ukraina:

Vi, deltagare vid mötet för Kyrkornas världsråds centralkommitté in Genève den 15-18 juni 2022, är samtliga djupt berörda av det som skett i Ukraina sedan vi senast möttes den 9-15 februari 2022. Ty när en kroppsdel lider, så lider också alla de andra. Som kristna står vi i solidaritet med alla dem som lider under denna konflikt.

Ta del av hela uttalandet om situationen i Ukraina. (engelska)

Fler gemensamma uttalanden från centralkommitténs möte:

Centralkommitténs uttalande om sexuellt utnyttjande, våld och sexuella trakasserier. (engelska)

Centralkommitténs uttalande om behovet av effektiva åtgärder för klimatkrisen. (engelska)

Centralkommitténs uttalande om hot mot en rättvis fred i Israel och Palestina, och mot kristen närvaro i det heliga landet. (engelska)

Centralkommitténs uttalande om den humanitära situationen i Etiopien. (engelska)