Foto: Lena Sjöström /Ikon

Anne i Spanien: Utlandskyrkan är en refug för människor i världen

Anne Andersson älskar den låga tröskeln hos svenska församlingar utomlands. Hon liknar församlingarna utomlands vid nav eller refuger. Det blir naturligt att gå i kyrkan.

Sedan flera år är hon medlem i en församling i Spanien; Svenska kyrkan i Fuengirola på Costa del Sol. Här ser hon om och om igen att människor i närområdet går med i den växande kyrkokören och i annan verksamhet i kyrkan.

– Utlandskyrkan avdramatiserar så bra. Den knyter ihop folk som man inte ser i kyrkan hemma. Det gäller även gudstjänsten. Tröskeln blir låg.

– För många familjer i Spanien är kyrkan navet. Här är det så naturligt att man går i kyrkan!

Anne nämner paret med ett litet barn som ville komma ifrån ekorrhjulet i Sverige.  Damen som nyss blivit änka och sökte upp församlingen. Alla som sökte sig till kyrkan efter terrordådet i Stockholm...  Församlingen betyder mycket för många.

Förfärligt att förlora församlingen

Anne beskriver kyrkan som ett nav även på andra sätt:

– Där det finns en kyrka finns det också en stabilitet för skolan. Och för företag. Andra vågar satsa om det finns en kyrka som samlingsplats.

Församlingen i Fuengirola var på väg att läggas ned åren 2013-2014. Anne fick först höra om det av en väninna som sa: ”Det är så förfärligt, vi kommer att bli av med vår församling!”

Nedläggningshotet mobiliserade många frivilliga och församlingen finns kvar.

”Kyrkan utomlands blir mera ödmjuk”

Anne bor i Mellerud och arbetar som kulturadministratör. I Sverige uppfattar hon att många upplever att Svenska kyrkan är en stelbent organisation.

I församlingen på spanska solkusten uppfattas kyrkan inte så. Kanske är den också annorlunda:

– Här rör vi oss på spanjorernas mark. Det ger automatiskt en mer ödmjuk inställning. Kyrkan utomlands måste lyssna in sammanhanget och vara mer smidig.

Det var flera semesterresor till spanska solkusten som ledde till att Anne sökte upp församlingen i Fuengirola. Här är hon nu medlem.

Att vara medlem i en lokal utlandsförsamling och betala medlemsavgift där är något som kan kännas konstigt för den som redan är medlem i Svenska kyrkan.

Församlingar utomlands behöver medlemsavgifter

Förklaringen är att eftersom utlandsförsamlingarna inte får så stor del av medlemsavgifterna, eller kyrkoskatten, är de beroende av att själva samla in en stor del av det de behöver för sin verksamhet. De behöver medlemmar, framför allt bland dem som kommer flitigt:

– Jag glad över att vara en del av en fin verksamhet och bidrar gärna med en medlemsavgift så att verksamheten ska kunna utvecklas och kryddas. Ska jag vara med så vill jag också bidra, säger Anne.

Både lätthet och allvar

Anne berättar att i Fuengirola är det också naturligt att församlingen arbetar socialt och diakonalt.

Nattens änglar till exempel är en lokal spansk organisation som arbetar för människor i utsatthet. Den får stöd av Svenska kyrkan bland annat genom att svenska skolungdomar brer smörgåsar som delas ut Nattens änglar.

– Här i församlingen finns en lätthet i kyrkan och samtidigt ett allvar. Jag har alltid tyckt att utlandskyrkans arbete varit viktigt. Det är en refug för människor i världen.

Maria Sandell