Nyhet / Publicerad 22 juni 2017 / Ändrad 31 augusti 2020

Umeå blir första Krav-certifierade kyrkan

Svenska kyrkan i Umeå är den första kyrkan i Sverige som KRAV-certifieras.

– Det är jätteroligt att vi nu är godkända! säger Carolina Paulson, samordnare för KRAV och Fairtrade, Svenska kyrkan i Umeå.

Svenska kyrkan i Umeå är den första kyrka som KRAV-certifieras i Sverige. Det innebär bland annat att minst en fjärdedel av inköpta råvaror är ekologiska och miljömärkta.

– Nu ligger ett stort arbete framför oss med att fortsätta att uppfylla kraven, konstaterar Carolina Paulson, samordnare för KRAV och Fairtrade och medlem i miljögruppen Svenska kyrkan i Umeå.

Det är serveringsköket i Umeå stadsförsamling som tredjepartscertifierats och godkänts av KRAV. Köken i Mariakyrkan, Ålidhemskyrkan, Tegs kyrka, Västerslättskyrkan, Ersbodakyrkan och Backens prästgård är kedjecertifierade.

KRAV-certifieringen är ett av delmålen i den miljödiplomering som Svenska kyrkan i Umeå arbetat med under två år. Den 20 juni tog de sex församlingarna, förskolorna, kyrkogårdarna och kansliet emot sina diplom vid en ceremoni för alla anställda. I kyrkans arbete med hållbarhet ingår allt från resor, renoveringar och skötsel av kyrkogårdar till vilket kaffe som serveras efter gudstjänsten och vilka råvaror som används.