Svenska kyrkan närvarade vid interreligiös storkonferens

I början på februari samlades omkring 500 religiösa företrädare från världens stora religiösa traditioner i Abu Dhabi till Global Conference of Human Fraternity. I centrum för konferensen stod mötet mellan påven Franciskus och shejk al-Tayyeb, storimam av al-Azharuniversitetet och ordförande för Muslimska äldrerådet.

Ärkebiskop Antje Jackelén var inbjuden, men hade sedan länge andra inplanerade åtaganden. I hennes ställe åkte Jakob Wirén, teologisk sekreterare. De flesta kristna kyrkor av olika traditioner fanns representerade liksom företrädare för Kyrkornas världsråd. Dessutom judar, muslimer, hinduer och buddhister.

Påven talade om ett nytt blad i relationen till islam och gemensamt undertecknade han och storimam al-Tayyeb dokumentet  "Om mänskligt syskonskap för världsfred och liv tillsammans". I dokumentet inbjuds "alla människor som har en tro på Gud och på mänskligt syskonskap att enas och arbeta tillsammans för att visa kommande generationer att man kan leva i en kultur av ömsesidig respekt och medvetenhet om den gudomliga nåd som gör alla människor till bröder och systrar".

- Det återstår att se vilken betydelse mötet får, men det är intressant att påven väljer att teckna ett bilateralt avtal med Muslimska äldrerådet i vilket många betydelsefulla muslimska ledare ingår, säger Jakob Wirén.

Mötet är ett exempel på hur den mer praxisorienterade sidan av dialog betonas och frågor som migration, klimat, rasism, jämställdhet och fattigdom stod på dagordningen.