Stor kyrkostöld får efterlängtat slut – fem år senare

Nyhet Publicerad Ändrad

Tio apostlar, en pietà, ett krucifix och ett träskrin. För fem år sedan stals flera kulturhistoriskt värdefulla föremål från Evertsbergs kapell. Brottet följdes av en omfattande, internationell utredning som kom att bli avgörande för uppklarningen av tidigare kyrkstölder över hela Sverige. Här är berättelsen om Evertsbergsskulpturerna – en historia som får ett efterlängtat slut på midsommardagen i år.

På en kulle inte långt från Vasaloppsspåret ligger Evertsbergs kapell, en kyrkobyggnad i klarröd färg och med kors i vardera änden av det branta sadeltaket. Det sägs att ett kapell stod på platsen redan under 1500-talet, men det var först 1750 som det fick sitt nuvarande utseende – ett timrat långhus med sakristia i norr och vapenhus i väster. Inne i kyrkorummet präglas inredningen av flera olika tidsepoker, och framme vid koret finns kronan på verket: ett senmedeltida altarskåp från 1400-talet.

Det är en vanlig tisdagsmorgon i september 2013 när kapellvärden Christina Stormats parkerar bilen utanför Evertsbergs kapell. Hon ska dit för att inventera, precis som hon gjort så många gånger förr. Men när hon öppnar den stora dörren får hon snabbt en känsla av att något inte står rätt till. Inne i kapellet är det stökigt, saker ligger längs med altargången och några bänkar har flyttats. Tankarna börjar snurra.

– Sedan tittar jag mot altaret, stannar upp och blir alldeles kallsvettig, berättar Christina Stormats.

Altarskåpet ekar tomt. Tio apostlar och en pietà – borta. Dessutom saknas ett krucifix och ett träskrin. Christina tror att hon ser i syne och ringer polisen.

– Jag känner besvikelse, ilska och tomhet. Normalt sett brukar jag försöka vårda mitt språk, men den morgonen är det inte så vårdat.

Evertsbergsskulpturerna, träskulpturer från medeltiden, anses vara av högsta kvalitet och har ett stort konsthistoriskt värde – både i Sverige och internationellt. Det berättar John Rothlind, kulturarvssamordnare i Västerås pastorat, som med sin bakgrund från Nationalmuseum har stenkoll på konsthistoria.

Dagen då stölden upptäcks, den 24 september 2013, sitter han på Västerås stift och arbetar. Informationsenheten där får ett mejl av en pensionerad kyrkoherde i Evertsberg. Det är en bild på ett tomt altarskåp, och när John Rothlind får se bilden förstår han snabbt allvaret i situationen.

– Evertsbergsskulpturerna är bland det finaste vi har av nordtysk skulptur, och det finns nästan inget bevarat från den tiden.

Så han skrider till verket. John Rothlind kontaktar Kenneth Mandergrehn, expert på konst- och kulturarvsbrott på Rikspolisstyrelsen, och snart drar ett omfattande utredningsarbete igång. Det utvecklas till en samverkan mellan Svenska kyrkan, NOA – den nationella operativa avdelningen (dåvarande Rikskrim) och den internationella åklagarkammaren. Riksantikvarieämbetet kopplas också in, och en efterlysning med bild skickas ut via Interpol.

Kapellvärden Christina Stormats beskriver känslan av den väntan som följde.

– På ett sätt kändes det som att de skulle komma tillbaka, eftersom de är så speciella. Men jag trodde kanske att det skulle ta 10-20 år.

Det gick snabbare än så.

Tyskland, hösten 2014. En professor i konsthistoria bläddrar i en auktionskatalog och fastnar vid några skulpturer som sägs vara tillverkade antingen i Lübeck eller i Lüneburg – precis som de efterlysta Evertsbergsskulpturerna. Föremålen uppges tillhöra en privat samlare som är bosatt på Kanarieöarna.

Den tyska professorn kontaktar en konsthistoriker med expertis inom området, som i sin tur undersöker detta närmare. Med hjälp av ett standardverk över medeltida träskulpturer kan konsthistorikern identifiera föremålen. Efter det får John Rothlind ett samtal från Tyskland.

– Jag blir då ombedd att bekräfta att det är Evertsbergsskulpturerna, och jag säger: ja, det är alldeles uppenbart att det är dem, berättar John Rothlind.

Han kontaktar dåvarande Rikskrim och det visar sig att föremålen är sålda och utspridda i flera olika europeiska länder – men skrinet och krucifixet, som också försvann i stölden, saknas fortfarande. Utredningen fortsätter under sekretess och spåren leder till en 63-årig spansk medborgare. Han bor på Kanarieöarna och är känd av polisen sedan tidigare – år 2006 dömdes han nämligen till fängelse för flertalet kyrkostölder i Sverige.

Det genomförs en husrannsakan i mannens bostad i januari 2015. Där medverkar Rickard Isaksson, som vid tidpunkten var kulturarvsstrateg på kyrkokansliet.

– Både Rickard Isaksson och polisen skickar bilder till oss som jobbar med utredningen. När vi går igenom föremålen hittar vi några av föremålen från Evertsberg, bland annat skrinet, men även ett antal föremål från fem hembygdsföreningar och fyra kyrkor i Sverige, säger John Rothlind.

Jakten på Evertsbergsskulpturerna leder alltså till att flera medeltida skulpturer som stulits i svenska kyrkobyggnader från 2010 och framåt också kan identifieras. Nu är det inte bara Västerås stift som omfattas av utredningen, utan ytterligare fyra stift: Uppsala, Linköping och Karlstad och Härnösand. 63-åringen häktas i juni för dessa stölder.

Där kan man tro att historien är slut, men kvar återstår ett krävande arbete: att få hem föremålen. Alstren från Evertsberg är utspridda över flera olika europeiska länder. Åtta av apostlarna hittas i Belgien och två i Spanien, pietàn återfinns i Tyskland, krucifixet i Danmark och skrinet påträffas i den misstänkte mannens bostad på Kanarieöarna.

Efter resor över hela Europa med speciella transportlådor, och överenskommelser med de samlare som köpt skulpturerna i god tro, anländer Evertsbergsskulpturerna slutligen till Sverige. I augusti 2015 visas apostlarna upp under en stor presskonferens på länsmuseet i Västerås. Några av apostlarna har tappat sin målning som gjordes av konstnären Jerk Werkmäster på 1950-talet. Resorna har satt sina spår, men skulpturernas konsthistoriska värde är intakt.

– Det var ett känsloladdat ögonblick när vi plockade upp dem, säger John Rothlind.

Ulla-Britt Emanuelsson, då ordförande i kyrkorådet i Älvdalens församling, instämmer:

– När de låste upp rummet och jag fick se figurerna så stod jag bara och tittade och tänkte: ”det är inte sant”. Det kändes som en dröm alltsammans. Jag vill också rikta ett stort tack till John Rothlind, utan honom hade vi aldrig fått tillbaka dem, säger hon.

I oktober 2015 döms den misstänkte 63-åringen för stöld, grov stöld samt brott mot utlänningslagen och grov smuggling. Påföljden blir fem års fängelse och omfattande skadestånd.

Sedan dess har John Rothlind bland annat arbetat med att bistå med underlag till kyrkokansliet och det har även vidtagits ett antal viktiga säkerhetsåtgärder.


Det leder oss till det lyckliga slutet i år. På midsommardagen klockan 14.00 kommer Evertsbergsskulpturerna att återinföras i altarskåpet. Kapellvärden Christina Stormats är förväntansfull och rörd. 

– Kapellet kommer att få tillbaka sin själ, den har varit ganska så trasig. Det är många bybor som frågat efter skulpturerna och jag vet att många är spända på att se dem.

”Äntligen får de komma hem”, utbrister Ulla-Britt Emanuelsson. 

– Det är ju i Evertsberg de ska vara, inte i Spanien, Tyskland eller någon annanstans. De ska vara i det lilla kapellet där uppe på kullen i Evertsberg – och där ska de stå för alltid.

 Text: Klara Stefansson