Spännande samtal på bokmässan live-sänds på webben

Förutom en lång rad aktuella författare gästas Svenska kyrkans scen Se människan i år av inte mindre än fyra ärkebiskopar. Den sydafrikanske ärkebiskopen Desmond Tutu, nytillträdda ärkebiskop Antje Jackelén och hennes två företrädare KG Hammar och Anders Wejryd finns alla med på årets största kulturella mötesplats och bidrar med sina olika erfarenheter i djupa samtal om livet.

Svenska kyrkan är Bokmässans största samarbetspartner med över 10 000 besök i Se människan-monter. I år erbjuds över 70 scenprogram och sex längre seminarier med många eftertraktade författare i goda samtal om livet, tron och vad det innebär att vara människa.

Livesändning av scensamtalen
Bland de aktuella författare som gästar Svenska kyrkans scen finns fairtradegrundaren Francisco van der Hoff Boersma, Desmond och hans dotter Mpho Tutu, David Grossman, Barbro Lindgren, Majgull Axelsson, John Ajvide Lindqvist, Sara Stridsberg och många fler.

Liksom förra året sänds alla scensamtalen live via och kommer också att kunna ses i efterhand.

Ärkebiskopen bjuder in

Antje Jackelén medverkar för första gången i egenskap av ärkebiskop och samtalar med bland andra Ingvar Carlsson och Marcus Birro under programpunkten ”Gäst hos ärkebiskopen”.

Årets litterära gudstjänst leds av prästen Birgitta Westlin och direktsänds som vanligt i Sveriges radio P1, söndag klockan 11.00. Medverkar gör Desmond och Mpho Tutu, ärkebiskop Antje Jackelén samt musikerna Kersti Esselwall-Smårs, Rasmus H Thomsen, Rickard Larsson och Magnus Strandberg.

Fotoutställningar och bildspel

Längs Fotografiska stråket kring Se människan-scenen på våning två visas flera fotoutställningar, och på scenen bildspel. Här finns bland andra "Livstycken" av Sune Jonsson, som räknas till Sveriges viktigaste dokumentärfotografer, "Flykt" av Anders Hansson om migranters villkor världen över, och Anna Höglunds "Om detta talar man endtast med kaniner" som bygger på hennes poetiska bilderbok med samma namn.

Här hittar du hela programmet och kan bläddra i vår mässtidning >>

Välkommen att besöka Svenska kyrkans Se människan-montern på plan 2 (G01:02).