Sexton filmer nominerade till kyrkans filmpris

På fredag den 27 januari invigs filmfestivalen i Göteborg. Ett av årets teman är "Gudar och människor". Svenska kyrkan finns på plats för att ordna seminarier och dela ut filmpris till en av de 16 nominerade filmerna.

Snart öppnar årliga Göteborg Film Festival som pågår 27 januari - 6 februari. Svenska kyrkan delar som vanligt ut ett filmpris till en svensk spelfilm eller dokumentär. Prisutdelningen sker i anslutning till vinnarfilmens första visning på festivalen och omfattar 50 000 kronor och en statyett, ikonen Angelos, av Erland Forsberg.

Följande filmer är nominerade till Svenska kyrkans filmpris:

Ouaga Girls: Theresa Traoré Dahlberg

Shapeshifters: Sophie Vuković

Citizen Schein: Kersti Grunditz Brennan, Jannike Åhlund, Maud Nycander,

Dröm vidare: Rodja Sekerzök

Exfrun: Katja Wik

Epifanía Anna Eborn och Oscar Ruiz Navia

Systrar bakom galler: Nima Sarvestani

Den enda vägen: Manuel Conchas

Rum 213: Emelie Lindblom

Trafikljusen blir blå imorgon: Ragnhild Ekner

Min mor Maj: Wechselman

Vykort från Petrokemin: Simon Borka Gunnarsson

The Intertia Variations: Johanna Saint Michaels

Ingen tid för kärlek: Bengt Löfgren och Bo Sjökvist

Pearl of Africa: Jonny von Wallström

Sameblod: Amanda Kernell

tema Gudar och människor

Ett temafokus som 2017 års filmfestival bjuder på är ”Gudar och människor” med en rad filmer som anknyter till tro och religion. Hela 19 filmer finns med i sektionen, vilka beskriver, ger perspektiv på eller utmanar olika religioner.

Tre filmvisningar - tre religioner

I ett samarbete mellan festivalen och Interreligiösa rådet i Göteborg arrangeras även filmvisning i en kyrka, en synagoga och en moské. Till fokusområdet hör även flera seminarier, se nedan.

Söndag 29/1 kl 15 Göteborgs synagoga, Östra Larmgatan 12 Filmen Harmonia, en prisbelönt samtidstolkning av Första Moseboken i konserthusmiljö. Regissören Ori Sivan är för ett samtal efter filmen.

Måndag 30/1 kl 19.00 Göteborgs Domkyrka, Västra Hamngatan/Kyrkogatan I Domkyrkan visas den franska filmen Son of Joseph, en lekfull biblisk drift med samtiden, regisserad av den oefterhärmlige Eugene Green. Visningen följs av ett samtal lett av Svenska kyrkans Mikael Ringlander.

Onsdag 1/2 kl. 18:30 Göteborgs moské, Myntgatan 4 I Göteborgs moské visas den amerikanska ”buddy cop”-komedin American Sharia i ett amarbete med Unga muslimer. Filmen är den första som producerats på bolaget Halalywood, startat av filmens regissör Omar Regan, för att verka mot islamofobi i samhället. Regan kommer finnas med för samtal efter filmvisningen.

Seminarier

Fokus Gudar och människor – Är det möjligt att filma Gud?

Tisdag 31/1 kl. 17.00-17.45
Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg
Sedan filmens födelse har den varit tätt sammankopplad med religion och tro. Ingmar Bergman, Pier Paolo Pasolini, Mohsen Makhmalbaf och Kim Ki-duk är bara några av alla filmskapare som brottats med sin egen tro eller intresserat sig för teologi och religionsutövning. I årets fokus Gudar och människor visas en rad nya filmer som anknyter till tro och religion på olika sätt, och festivalen arrangerar även filmvisningar i en kyrka, en synagoga och en moské. Men vilken är religionens roll i den samtida filmkulturen, och vilken är filmens roll i religionen? Hur har tro, gudar och religion skildrats i filmhistorien och vad har fungerat – och inte fungerat? Vi har samlat en kvintett kunniga personligheter, med olika tro och expertis, för att dela med sig av sina perspektiv på film och religion.

Medverkande: Ola Sigurdson, teolog och professor i tros- och livsåskådningsvetenskap; Anita Goldman, författare och journalist; Mohammad Muslim, imam och föreläsare, doktor i religionsvetenskap; Göran Greider, författare, poet, journalist; Yael Feiler, teaterregissör, dramaturg och översättare, forskare och universitetslektor vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid GU. Moderator: Anna Lindman, journalist och programledare, med inriktning på religions- och livsfrågor.
Arrangör: Seminariet genomförs i samarbete mellan Göteborg Filmfestival och Svenska kyrkan
Entré: Festivalpass

Fokus Gudar och människor – Tro och politik

Onsdag 1/2 kl. 13.00-13.45
Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg
I årets fokus Gudar och människor visas filmer som på olika sätt handlar om tro och religion, och i detta samtal medverkar några av regissörerna. Hur arbetar de med att skildra ett så mångfacetterat och känsloladdat ämne som religion på film; vilka är möjligheterna, utmaningarna och svårigheterna? I Son of Joseph anspelar Eugène Green på den bibliska familjehistorien. Omar Regan har gjort American Sharia i filmbolaget Halalywood, som han startat för att motverka fördomsfulla bilder av muslimer och islam. Elisabeth E. Schuchs The Book of Birdie utspelar sig i ett kloster och i The Preacher berättar Magdi Ahmed Ali om samspelet mellan en muslimsk predikant och de egyptiska myndigheterna. Här möts de i ett samtal om religion, politik och film.

Medverkande: Eugène Green regissör (Son of Joseph); Omar Regan regissör (American Sharia); Magdi Ahmed Ali regissör (The Preacher); Elisabeth E. Schuch regissör (The Book of Birdie). Moderator: Neta Norrmo, filmare, journalist och curator.
Arrangör: Seminariet genomförs i samarbete mellan Göteborg filmfestival och Svenska kyrkan.
Entré: Festivalpass
Seminariet hålls på engelska.

Läs mer på Göteborg Film Festivals webbplats

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.