Se framtidens gravstenar på Liljevalchs i Stockholm

"Måste en gravsten vara av sten?" heter designtävlingen som Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation arrangerat. Fyra förslag på framtida ”gravstenar” ställs nu ut på Liljevalchs i Stockholm från den 10 oktober till den andra november 2014.

De förslag som för första gången nu visas i skala 1:1 är fyra av de fem som tagit sig till final i tävlingen. Dessutom visas skisser och bilder på ett 15-tal övriga bidrag.

- Vi som arrangörer är glada över intresset, och över att ha fått in så många bidrag av hög konstnärlig kvalitet, säger Eva Grönwall på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Förslag som utmanar

Tävlingen väckte ett stort engagemang med totalt 260 inskickade bidrag från konstnärer och designer runt om i landet.

- Det är spännande och intressant att ta del av dessa förslag som utmanar och tänjer gränserna för vad som är en ”gravsten”, säger biskop Åke Bonnier i tävlingens jury.

Första gången för gravstenar på Liljevalchs

Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs tycker att det är roligt att kunna visa upp finalisterna i konsthallens källare.

- Det är första gången i Liljevalchs långa historia som vi ställer ut gravstenar, säger han.

Den 9 november koras vinnaren på kyrkogårds- och begravningsmässan Vilorum i Göteborg.

De fyra finalisterna som ställs ut är:

• GRAVPYRA, av Karl-Johan Sellberg, Västra Frölunda
  • REFLEKTION, av Jacob Sjöblom, Stockholm
  • SITTA TILLSAMMANS, av Per Brandstedt, Karleby Surprise Laboratory, Falköping
  • TINNE, av Monica Sandberg, Landskapsgruppen AB i Lund, och Markus Magnusson, White arkitekter AB i Malmö

Läs mer om designtävlingen här>>