Samiskt kulturpris till Anna Stina Svakko och Birgitta Ricklund

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat att 2018 års pris går till Anna Stina Svakko och Birgitta Ricklund, för deras arbete med att gestalta samisk andlighet och formspråk i en kyrklig kontext.

Sameslöjdsmästaren Anna Stina Svakko och konsthantverkaren Birgitta Ricklunds samarbete började för fem år. De har sedan dess arbetat tillsammans med  frågan om hur man kan forma sin högtid i kyrkan på ett samiskt sätt.

I sin motivering skriver det Samiska rådet att pristagarna, genom Staakebaalka, synliggjort samisk identitet och mångfald inom Svenska kyrkan och bidragit till ökad trygghet och hemkänsla för samer i kyrkorummet.

I år hade det samiska kulturpriset höjts till 50 000 kr. Kulturpriset kommer att delas ut under kyrkomötets andra session i Uppsala, tisdag den 20 november kl 17:45 i Uppsala Konsert & Kongress.

Flicka i samedräkt tänder ljus i ljusbäraren.

Samiska

Sedan flera år pågår en viktig utveckling av kyrkans arbete på de samiska språken och med att inkludera det samiska i kyrkans tro och liv.

Samiska rådet i Svenska kyrkan 2022-2025.

Samiska rådet i Svenska kyrkan

Till uppgifterna hör att främja den samiska kulturens egenart och uttryck i kyrkolivet och särskilt uppmärksamma de samiska språkens ställning i gudstjänst och andaktsliv.