Vi vet att de som bidragit minst till den globala uppvärmningen ofta drabbas hårdast av klimatförändringarna. Vi vet att sociala utmaningar som fattigdom, migration och den globala hälsosituationen är direkt förknippade med frågor om miljö och klimat. Det handlar om klimaträttvisa. Det handlar om hur vi människor interagerar med den natur som vi är en del av. Därför måste vi utgå ifrån det som djupast ger mening i våra liv. Därför måste vi tala om de uppoffringar vi kan göra gemensamt för att våra barn och andras barn kan ha en framtid.
Det är skillnad mellan våra behov och våra begär
Klimatkrisen förvärras av livsstilar som gör en dygd av girighet. Dess lösning hindras så länge människor och natur enbart ses ur ekonomins och teknologins synvinkel. Först när vi faktiskt skiljer mellan våra behov och våra begär kan vi förverkliga rättvisa klimatmål. När lär vi oss att säga: ”Det är nog nu!”?
Det spelar roll hur vi tänker om och känner inför naturen. Är den en mekanism som snurrar på? Ett obegränsat råvarulager? Vårt rekreationsområde? Vår fiende? En plats av oändlig harmoni och balans? Ett skeende där ett ständigt krig om överlevnad pågår? Hur vi förhåller oss till naturen som skapelse avslöjar hur vi relaterar till självaste tillvarons grund – som vi har gett namnet Gud.
Vi har haft olika tyngdpunkt i synen på skapelsen
Kyrkorna i öst och väst har kommit att ha delvis olika tyngdpunkter i synen på människan och skapelsen.
Förenklat sagt har västlig tradition utvecklat en stark tilltro till rationalitet och naturvetenskap. Det har bidragit till ett avmystifierande av naturen och människans roll i skapelsen. Hemligheterna löstes upp i mätbarhet. Människan kom att förstå sig som härskare över naturen, inte som en förvaltare som ansvarar för och har omsorg om det hon inte äger. Betoningen hamnade på människans funktion.
Teologer i öst har i högre grad talat om naturen som ett mysterium som inte helt och fullt låter sig beskrivas ens med naturvetenskapens mest excellenta mätinstrument. Naturen kommer oss till mötes och visar sig för oss, men aldrig helt och fullt. Som människor är vi en del av detta mysterium. Varje människa är i sig ett kosmos i miniatyr, ett mikrokosmos. Här hamnar relationen i förgrunden. Den västerländska blicken har lätt att se för lite handfasthet och något romantiskt i detta. Men faktum är att en fullödig förståelse av vår roll som människor förutsätter båda perspektiven: funktion och relation, göra och vara.