Ny generalsekreterare för Kyrkornas världsråd

Den sydafrikanske prästen och teologen Jerry Pillay har valts till ny generalsekreterare för Kyrkornas världsråd, KV. Jerry Pillay är präst i Uniting Presbyterian Church i Sydafrika, och rektor för fakulteten för teologi och religion vid universitetet i Pretoria.

När Kyrkornas världsråd (KV) centralkommitté möttes den 15-18 juni valdes den sydafrikanske prästen och teologen Jerry Pillay till ny generalsekreterare för KV.

57-årige Jerry Pillay blir den nionde generalsekreteraren sedan KV grundades 1949. Han betonade efter utnämnandet begreppen rättvisa och enhet.

Jerry Pillay Foto: Kyrkornas världsråd

–  Uppdraget är att fortsätta arbeta för en synlig enhet. En delad kyrka innebär ett svagt och bräckligt vittnesbörd i en väldigt fragmentiserad värld.

Jerry Pillay efterträder den rumänske ortodoxe prästen Ioan Sauca som KV:s generalsekreterare. Tillträdet sker den 1 januari 2023.

Läs mer på Kyrkornas världråds webbplats.