Nationell minnesgudstjänst tio år efter tsunamikatastrofen

På annandag jul, den 26 december, är det tio år sedan flodvågen drog in över Sydostasien. Tioårsminnet uppmärksammas med en nationell minnesgudstjänst i Uppsala domkyrka.

Gudstjänsten, som leds av ärkebiskop Antje Jackelén, börjar kl 16.00 på annandag jul i Uppsala domkyrka och direktsänds i SVT. Kungafamiljen och representanter för regeringen närvarar.

Totalt miste över 300 000 människor livet i tsunamikatastrofen, minst 543 var svenskar.

– Många människor i vårt land och runt om i världen lever med ärren efter det som hände då. Minnesgudstjänsten i Uppsala är öppen för alla, och vi välkomnar särskilt dem som på något sätt drabbades av tsunamikatastrofen. Eftersom det inte finns någon samordnad anhörigförening vill vi välkomna anhöriga bland annat genom media, säger ärkebiskop Antje Jackelén.

Kungen och drottningen har tillsammmans med Svenska kyrkan tagit initiativet till minnesgudstjänsten. Statsminister Stefan Löfven håller tal och det blir mycket musik.

Läs mer om Svenska kyrkans engagemang på vår minnessida över katastrofen >>