Kyrkorna påverkas när högst 50 deltagare får samlas

Regeringen skärper nu restriktionerna om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det berör även Svenska kyrkans församlingsliv. Biskoparna uppmanar alla församlingar att fortsätta ställa om – inte ställa in.

Regeringen har fattat beslut om förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Beslutet träder i kraft på söndag, 29 mars.

Beslutet fattades efter att Folkhälsomyndigheten lämnat en hemställan om att begränsa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar ytterligare, med hänvisning till smittrisken.

Restriktionen påverkar även Svenska kyrkans församlingsliv. I praktiken innebär det att kyrkan eller lokalen är full när 50 deltagare vistas i den. Det gäller alla typer av sammankomster, som gudstjänster och konserter.

Vi hittar nya former för att mötas

Våra församlingar försöker nu att anpassa sin verksamhet och hitta nya former för att mötas. Som att fira fler än en gudstjänst per söndag eller mötas digitalt. Att vara kyrka är inte minst viktigt i tider av oro och kris.

Följ vad som händer

Coronaviruset påverkar Svenska kyrkans verksamheter. Vi uppdaterar vår information löpande.

Leende kvinna med kaffekopp i handen står i sin trädgård och pratar med granne på andra sidan häcken.

Covid-19

Covid-19 sprids fortfarande i samhället men räknas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom.

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.