Kyrkliga ledare uppmanar till ansvar för skapelsen

De senaste månaderna har flera platser på jorden drabbats av ovanligt höga temperaturer, svår torka och skogsbränder. Klimatförändringar är ständigt närvarande i en uppvärmd värld. De drabbar redan utsatta länder och grupper värst men kom även närmre oss i Sverige denna sommar. Nu går flera kyrkliga ledare samman i en global uppmaning till den världsvida kyrkan att ta ansvar för Guds skapelse.

I ett gemensamt brev skriver man bland annat: ”När miljökrisen fördjupas är det vår kristna kallelse att vittna om vår tro genom att vi modigt agerar för att bevara den gåva vi delar.” Bland undertecknarna finns bland andra generalsekreterarna för Kyrkornas Världsråd, Lutherska Världsförbundet och ACT-alliansen, samtliga vilka Svenska kyrkan ingår i.

- I takt med att det blir uppenbart att klimatfrågan inte är en fråga som alla andra, utan en utmaning emot hela vårt sätt att leva, kan reaktionen lätt bli vanmakt, säger Henrik Grape, sekonderad till Kyrkornas Världsråd för att arbeta med klimatfrågorna.

Foto: Season of Creation

- Då är det viktigt att kyrkorna tillsammans hjälps åt att bryta vanmakten för att skapa utrymme för hopp och förändring.

Skapelsetid ett årligt gemensamt initiativ

Kyrkoledarnas uppmaning och brev kommer i samband med det årligt återkommande ekumeniska initiativet Skapelsetid, som pågår under perioden 1 september till 4 oktober. Då uppmärksammar europeiska kyrkor och samfund gemensamt vår relation till skapelsen genom att lyfta frågor om global utveckling och rättvisa.  Som en del i detta har Sveriges kristna råd (SKR) tagit fram ett Gudstjänst- och inspirationsmaterial som finns att hämta här.