Besök på Teneriffa: Här finns utrymme att fokusera på själen

Malin Bernt och Britta Pettersson är två kvinnor som varit på det svenska rehab-centret Vintersol på Teneriffa. Där har de även kommit i kontakt med Svenska kyrkan på ön. En oas, menar de båda, som blivit flitiga besökare.

-  Det är en enorm förmån att få koncentrera sig på sin träning några veckor under vintern, i värme och under professionell övervakning. Många tänker att vi åker till Teneriffa för sol och bad, men det är snarare ett träningsläger som det är fråga om, säger Britta Pettersson.

I vintras var hon på Vintersol för tredje gången. Hon har en karriär bakom sig som beteendevetare och sociolog. Idag är hon pensionär och är bosatt i Göteborg.

Malin Bernt är mitt i livet, en aktiv rullstolsanvändare som inte drar sig för att resa över hela världen.

det var en oas att komma in där i stillheten

Till vardags är Malin samordnare inom Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning, med fokus på fritidsfrågor för barn och unga med funktionsnedsättning. För henne var det första gången på Vintersol under fyra veckor i vintras.

- Det var Britta som introducerade mig till Svenska kyrkan på Teneriffa. Det var faktiskt så vi lärde känna varandra, säger hon. Vi tog sällskap dit och jag kände direkt att det var en oas att få komma in där i stillheten. Vi satt där och fikade och inledde vår vänskap.

Lade en lapp i bönelådan

Britta har varit en flitig besökare på Svenska kyrkan varje gång hon besökt Vintersol. Just den här dagen då Malin kom dit första gången, hade kyrkan en låda där man kunde få lägga en lapp med en bön man bar på.

- Prästen sade att de skulle välsigna lapparna kommande söndag. Det kändes fint och symboliskt. Och min önskan har faktiskt gått i uppfyllelse, ler Malin.

Trots att Malin rest till många länder, är det första gången hon besökt Svenska kyrkan i utlandet. Britta däremot har besökt utlandskyrkan flera gånger när hon har varit ute och rest, både I Europa och Sydamerika.

Kyrkan blir en paus bland alla intryck

-  Oavsett om man är troende eller inte, är nog Svenska kyrkan är en slags trygghet för många.

- När man är utomlands är man mer mottaglig för nya intryck och kroppen och intellektet anstränger sig mer. Att då komma till något så välbekant, gör att man slappnar av. Det blir en paus bland alla intryck, reflekterar Britta.

I kyrkan finns det utrymme att fokusera på själen

Malin berättar att för henne har det även en ytterligare aspekt.

-  Även om jag bor på Vintersol, där alla talar svenska känns det viktigt att få komma till kyrkan. På Vintersol är det mycket fokus på kroppen. Men på kyrkan finns det utrymme att även fokusera på själen. Det blir en extra dimension som betyder mycket för mig.

Britta instämmer och lägger till att på Vintersol är de patienter som ska bli bättre. Men på kyrkan får de vara de de är.

Skönt att tala med någon om existentiella frågor

Hon tror också att man kan bli mer sårbar när man är utanför sitt eget hemland och boende. Och för många på Vintersol kan det väcka en rad existentiella frågor kopplat till människors skada eller sjukdom.

-  Då kan det vara väldigt skönt att kunna tala med någon, säger Malin.

Kyrkan en höjdpunkt under vistelsen på Teneriffa

Över julen ska Malin åter till Vintersol och Teneriffa. Och hon säger med eftertryck att hon ska besöka kyrkan igen.

-  Det var en av höjdpunkterna på hela min vistelse på Teneriffa att besöka Svenska kyrkan tillsammans med min nya vän. Det är ett fint minne, säger Malin.

Marja Anne Casparsson