Foto från filmen där huvudpersonen står främst med ett antal män bakom sig, och en moskéliknande byggnad i bakgrunden.
Foto: Atmo Film

Interfilms filmpris till Boy from heaven

Boy from heaven av svenske regissören Tarik Saleh har tilldelats Interfilms pris 2022 vid Nordiska filmdagarna i Lübeck. Svenska kyrkan är en av medlemmarna i Interfilm och finns med i juryn.

Filmen Boy from heaven handlar om maktkamp i en värld där man trampar på sanningen.

En student vid det  prestigefyllda al-Azhar Universitetet i Kairo blir ofrivilligt inblandad i en maktkamp mellan den politiska och religiösa eliten. Trots att han upptäcker att religionen används som en mask visar han prov på sann vishet och personlig övertygelse.

Boy from heaven är en samproduktion mellan Sverige, Frankrike, Finland, Marocko och Danmark. Filmen fick pris för bästa manus vid Cannes filmfestival och har utsetts till Sveriges Oscarsbidrag 2022. Den har svensk biopremiär 18 november.

Prissumman på 5 000 euro är skänkt av Evangelisk-lutherska kyrkan i Lübeck-Lauenburg.

Interfilm är en ekumenisk europeisk organisation som delat ut filmpriser vid ett tjugotal antal filmfestivaler i Europa och Canada i över 50 år. Svenska kyrkan är medlem i Interfilm sedan ett drygt decennium.