Förnyad uppmaning till Sveriges regering: Ta emot människor från Grekiska flyktingläger

Efter branden i flyktinglägret Moria vädjar Svenska kyrkan och åtta andra organisationer åter i ett öppet brev till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson att visa solidaritet med Grekland och ge ett begränsat antal personer möjlighet att söka asyl i Sverige.

Flera europeiska länder har efter Greklands uppmaning i oktober 2019 att ta gemensamt ansvar för människor på flykt visat konkret handling och gett löften om att hjälpa människor att hitta ett nytt hem. Bland andra Tyskland och Frankrike har redan tagit emot ett stort antal människor. Efter branden har fler länder aviserat att de kommer agera.

Svenska kyrkan har tillsammans med flera andra organisationer vid flera tillfällen tryckt på för att Sverige också ska visa solidaritet med Grekland och inte låta människor på flykt betala priset för att andra EU-länder inte gjort tillräckligt.

Läs brevet i sin helhet:

Till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson,

Som uppföljning till vårt möte den 13 maj vill vi upprepa vikten av att Sverige visar solidaritet och hjälper till med att ta emot människor från Grekland. Sveriges roll är viktig för att lösa den akuta situationen, men också för att bidra till ett långsiktigt hållbart europeiskt asylsystem.

Vi har med bestörtning följt den senaste tidens dramatiska händelser på Lesbos, när bränder ödelade ett helt flyktingläger och gjorde över 12 000 människor hemlösa. Branden blev en smärtsam påminnelse om att EU ännu inte enats om ett hållbart asylsystem. Vi ser med oro på att ett nytt läger redan inrättats på Lesbos - vi kan inte acceptera att historien upprepar sig återigen. Vi ser samtidigt från flera europeiska länder både konkret handling och löften om att hjälpa dessa människor hitta ett nytt hem. Bland andra Tyskland och Frankrike har redan tagit emot ett stort antal människor och flera länder har aviserat att de kommer att göra det.

Statsrådet har i huvudsak framfört två skäl till att Sverige inte kommer att delta i denna gemensamma europeiska insats. Vi vill här bemöta dessa argument och återigen uppmana regeringen att agera för att hjälpa dessa människor tillsammans med andra EU-länder.

Statsrådet påpekade för det första att Sverige redan har tagit ett stort ansvar och att det nu är andra länders tur. Vi instämmer i att Sverige spelade en mycket viktig roll 2015 men påminner om den övergripande situationen för människor på flykt och den mycket skeva fördelning som råder idag. Enligt UNHCR1 befinner sig nära 80 miljoner människor på flykt världen över. Det är fler än någonsin tidigare - en fördubbling sedan 2010 och en ökning med 15 miljoner sedan 2015. Grannländer till konfliktdrabbade länder har tagit emot 73 % av dessa människor. 85 % lever i utvecklingsländer. Hälften av världens flyktingar är barn. Migrationskrisen tog inte slut för fem år sedan, den har förvärrats markant. Vi instämmer i att Grekland och många andra EU-länder inte har gjort tillräckligt – men människor på flykt, inklusive sjuka barn, ensamstående mödrar och andra som lever i stor utsatthet ska inte få betala priset för detta.

Statsrådet påpekade för det andra att det saknas juridiska möjligheter för Sverige att delta. Vi vill poängtera att det som efterfrågas inte är att regeringen ska diktera hur Migrationsverket ska göra sin bedömning. Vi vill att regeringen ska använda de redskap som finns för att hjälpa ett begränsat antal personer, som tillhör särskilt utsatta grupper, att resa till Sverige och ge dem ett värdigt mottagande och möjlighet att söka asyl. Bland de alternativ som kan utforskas finns att be EU-kommissionen lägga fram ett förlag till beslut i ministerrådet.

Ta ett konkret steg mot den europeiska solidaritet och det långsiktigt hållbara asylsystem som den nya migrations- och asylpakten är tänkt att initiera. Visa att Sverige står redo att erbjuda skydd åt människor på flykt – och att vi inte accepterar att fler människor dör på Medelhavet eller lever i utsatthet vid EU:s yttre gränser. Våra organisationer står fortsatt redo att hjälpa till och ta emot de människor i behov av stöd och skydd som kommer till Sverige.

Vi kan bara lösa den här frågan tillsammans.

Anna Lindenfors, Generalsekreterare Svenska Amnesty

Jacob Flärdh, Generalsekreterare Child 10

Måns Molander, Sverigechef Human Rights Watch

Oliver Schulz, Generalsekreterare Läkare Utan Gränser

Helena Thybell, Generalsekreterare Rädda Barnen

Martin Ärnlöv, Generalsekreterare Svenska Röda Korset

Helén Ottossen Lovén, Generalsekreterare Svenska kyrkan

Pernilla Baralt, Generalsekreterare UNICEF Sverige

Ladda ner brevet som pdf.