Följde begravningen i Sverige via länk

Majja Hauta Svallmark bor i Ayia Napa på Cypern sedan nio år tillbaka. I Sverige har hon aldrig varit särskilt kyrklig, men på Cypern besöker hon den Skandinaviska kyrkan minst två gånger i veckan. Under pandemin har kyrkan blivit extra viktig.

Att leva under lockdown under coronapandemin har varit tufft, tycker Majja Hauta Svallmark, som bor i Ayia Napa på Cypern. Enligt lokala bestämmelser får medborgare lämna hemmet två gånger om dagen. Då måste de skicka sms till en lokal myndighet, och får därefter tre timmar på sig att hinna med sina ärenden. Överskrider man tiden blir det böter på 3 000 kronor.

– Vi är väldigt begränsade. Alla restauranger har varit stängda förutom för take-away, och Skandinaviska kyrkan har också varit stängd nu under andra vågen. Men förra våren var det öppet. Många av oss samlades då där för att fika och prata, det var väldigt mysigt.

Under pandemin har Majja trots nedstängningen fått sätta sig i kyrkan vid några tillfällen. När hennes svärfar gick bort, hjälpte personalen henne att följa begravningsakten via videolänk. Och när en nära vän i Sverige gick bort i covid fick hon stöd av personalen. Att prata om händelsen river fortfarande upp känslor, och Majja har svårt att hålla gråten tillbaka.

– Jag har inte riktigt tagit in att han är borta än, det kommer att vara en lång sorgeprocess. När det hände pratade jag en hel del med prästen. Det var väldigt skönt att prata med en utomstående om det här. Han visade mig bland annat en psalm som betyder mycket för mig, ibland sätter jag mig och läser den och tänder ett ljus.

Läs hela artikeln om Majja