Flaggan i topp för 25-årigt basarjubiléum i Trollhättan

För 25:e året i rad ordnade församlingen i Trollhättan i början av oktober en basar till förmån för Svenska kyrkan i utlandet. Trollhättan är vad Svenska kyrkan i utlandet beträffar rejält satt på kartan! säger prästen Lars-Åke Petersson.

En grupp på 15 personer har arbetat med den årliga basaren för Svenska kyrkan i utlandet. Några av dem har liksom prästen Lars-Åke Petersson varit med alla 25 åren!

- Vi var helt överens om att vi slutade med flaggan i topp, sa Lars-Åke Petersson.

Klicka på pilarna i bilden nedan och se fler bilder från basaren!

Den 25:e basaren i Trollhättan är finalen

Den 25:e basaren blir finalen åtminstone som det ser ut just nu. För Lars-Åke Petersson som hållit ihop gruppen går i pension och därmed slutar han att arbeta med basaren. De gör också flera av de andra.

- De tycker att de har gjort sitt, och det får man ju hålla med om! säger Lars-Åke. Trollhättan är vad Svenska kyrkan i utlandet beträffar rejält satt på kartan!

Lingonsylt, loppis och fina vinster

Basaren består av ett tombola-lotteri med många små vinster. Ett annat lotteri hålls med hjälp av åror. För yngre läsare: åror är en sorts återanvändbara lottar på träbrickor. Varje bricka ger fyra vinstchanser. Det är en lokal Icabutik som i år och många andra år skänkt vinsterna som består av stora korgar med matvaror.

Skänkta tavlor, presentkort, stickat och hemkokt lingonsylt och loppisbord är andra inkomster. Och sist men inte minst kaffeserveringen där allt förstås är hembakat.

Uppåt 200 är kaffegäster under basaren

- Vi brukar räkna med 200 besökare till kaffeserveringen, många har återkommit år efter år, berättar Lars-Åke Petersson.

Om några veckor ses alla som arbetat med basaren till en gemensam lunch och det blir finalen på 25 fantastiska år med basaren i Trollhättan.

- Jag kan bara säga att det har varit väldigt roligt, säger Lars-Åke Petersson.

Maria Sandell