”Det handlar om att stå upp för alla människors lika värde”

70 miljoner människor är på flykt i världen – och som en del av civilsamhället är kyrkan en viktig röst i frågor om migration och integration. I förra veckan samlades olika samfund och församlingar under två nätverksdagar på detta tema – och frågan om hur vi kan skapa ett inkluderande och öppet samhälle stod i fokus.

Immanuelskyrkan, Stockholm. Det är stimmigt i foajén och dags för lunch efter förmiddagens seminarier. Det är den andra dagen av de två nätverksdagarna om migration som Sveriges kristna råd arrangerar varje år, och intresset är stort. I år har det till och med funnits en väntlista då det blivit fullbokat. Anna Karlgren, som arbetar som sakkunnig inom asyl- och flyktingfrågor på Svenska kyrkan, är en av dem som finns på plats.

– Många församlingar, både inom Svenska kyrkan och andra kyrkor, möter nyanlända och asylsökande varje dag, och det är viktigt att samlas och prata om det för att kunna utbyta erfarenheter och lära sig mer, säger hon.

Men varför är det då så många kyrkor som engagerar sig i migrationsfrågan?

– Det handlar om en grundläggande tro på allas lika värde och att vi vill arbeta för ett välkommande och inkluderande samhälle. När människovärdet kränks måste kyrkorna och vi som kristna försöka upprätthålla det. Det handlar också om ett vara en röst för dem som inte hörs.

Kyrkan är en del av civilsamhället och en viktig röst i migrations- och integrationsdebatten. Inte minst när migrationspolitiken blivit allt mer restriktiv. I juni 2016 infördes den tillfälliga lagen som begränsar asylsökandes möjligheter att få uppehållstillstånd i Sverige. Tanken var att lagen skulle gälla till och med juli i år, men nu finns lagförslag om att den ska förlängas i ytterligare två år, vilket Svenska kyrkan är emot.

Under ett av seminarierna under torsdagen föreläste jurister från Röda korset och Rådgivningsbyrån om juridiska och humanitära konsekvenser av den migrationspolitik vi har i dag. Röda korsets rekommendation är att man inte ska förlänga lagen då deras rapport visar att familjer splittras och att psykisk ohälsa ökar.

Att vara ifrån sin familj ökar risken för depression och posttraumatiskt stressyndrom, vilket i sin tur kan göra det svårare att få och behålla ett jobb. Lagen har enligt rapporten också lett till att människor mår sämre och att höga stressnivåer gör det svårare att behandla trauman. Den visar också att många har svårt att uppfylla strikta försörjningskrav, att ömmande omständigheter har minskat och att det inte finns något som talar för att lagen skulle vara huvudorsaken till att asylmottagandet minskat. Även Rådgivningsbyrån menar att man faktiskt inte vet om lagen uppfyller sitt syfte.

Under torsdagsförmiddagen hölls även ett panelsamtal om strukturell rasism och om det faktum att vissa har lättare att få sina behov tillgodosedda i samhället. En av talarna var mångfaldskonsulten Marco Helles. Han pratade om att vi medvetet eller omedvetet tillskriver människor olika attribut och att det är viktigt att komma ihåg att det finns rasism utan rasister.

Nätverksdagarna har med andra ord både handlat om det lokala och det nationella, men också om EU. Under onsdagen hölls ett panelsamtal med politiker från alla riksdagspartier inför EU-valet.

– Det lilla hänger ihop med det stora och jag är glad att vi fick hit politikerna, det blev ett bra samtal. Mycket i den politiska debatten i Sverige hänvisar till att vi inte kan påverka beslut som ligger på EU-nivå, men det kan vi och det är viktigt att vara med och påverka, säger Anna Karlgren.

Text: Linda Fritiofsson