Brev till Isabella Lövin på internationella dagen för humanitärt arbete

I dag, den 19 augusti är det internationella dagen för humanitärt arbete. Med anledning av det skriver Svenska kyrkan till ministern för internationellt utvecklingssamarbete, Isabella Lövin. I brevet ställs frågan vad Sverige gör för att stärka säkerheten för de människor som jobbar inom det utsatta humanitära arbetet.

På söndag är det internationella dagen för humanitärt arbete. Det är en dag för att minnas och hedra humanitära arbetares insatser för att rädda liv och lindra nöd. Det är en dag då vi minns Zaida Catalán och hennes insatser extra mycket.

Svenska kyrkan är en humanitär strategisk partner till Sida och bedriver ett omfattande humanitärt arbete världen över. Svenska kyrkans internationella arbete ingår i ett av världens största biståndsnätverk, ACT-alliansen. Vi arbetar med och genom partner och når på så vis världens mest utsatta människor. Vi skriver detta brev till dig för att utrycka vår oro över humanitära aktörers säkerhet. Under 2017 attackerades åtminstone 313 humanitära arbetare, varav hälften arbetade för lokala eller nationella organisationer.

När väpnade konflikter blir allt fler och alltmer utdragna är det avgörande att humanitära arbetares säkerhet garanteras och att humanitär access ges till människor i nöd. Som en reaktion på detta har Charter 4 Change och dess signatärer, däribland Svenska kyrkan, gjort ett upprop för att belysa detta.

Sverige har som en av världens största humanitära givare ansvar och möjlighet att kräva att den humanitära rätten respekteras, att humanitära arbetare kan utföra sitt arbete säkert och att humanitära organisationer och civilsamhället har fortsatt möjlighet till demokratiskt utrymme.

Lokala och nationella humanitära arbetare är särskilt utsatta under humanitära katastrofer. Sverige kan, i egenskap av en betydande givare, stärka humanitära arbetares säkerhet globalt genom att finansiera kapacitetsstärkning av lokala och nationella humanitära aktörer som verkar i utsatta kontexter. Vi ser även att detta är en del av Sveriges åtaganden genom Grand Bargain.

I en tid som denna är vi i stort behov av varandra. Vi är beroende av att de humanitära arbetarna i fält kan fortsätta bedriva sitt neutrala jobb. De ska aldrig behöva offra sina liv i kampen för att rädda andras.

Vi undrar därför vad Sverige planerar att göra angående lokalisering och ökad finansiering för kapacitetsstärkning av lokala partner?

Bifogat till detta brev finner ni även uppropet från Charter 4 Change som innehåller ytterligare förtydliganden kring våra ståndpunkter.

Vänligen,

Eva Ekelund,