"Att stötta utlandskyrkan känns självklart för mig"

Tovan Thåst är ledamot i SKUT-rådet i Skara stift samt även ombud för utlandskyrkan i Caroli församling i Borås pastorat. Hon är övertygad om utlandskyrkans stora betydelse – både som kyrka och som samhällsfunktion.

– Svenska kyrkan i utlandet handlar för mig om att bygga församling på riktigt, något av det viktigaste som finns. Jag har med egna ögon sett hur det funkar ute, trots helt andra förutsättningar än hemma. Svenska kyrkan i utlandet har en otroligt viktig samhällsfunktion. Att som svensk utomlands veta att någon talar mitt språk, att det finns någon som lyssnar och bryr sig, att det finns en plats dit man alltid är välkommen, är oerhört viktigt.

Hon nämner de olika grupper som troget stöttat utlandskyrkans verksamhet under alla år. Alla kvinnor som sytt och virkat för att samla in pengar, alla trogna givare och engagerade ombud. Alla dessa krafter som i det tysta gjort så mycket för utlandskyrkans verksamhet.

– Jag tänker på alla barn och unga utomlands och hur mycket Svenska kyrkan i utlandet betyder för många av dem. Inte minst när det handlar om att ge dem en trygghet och en gemenskap. Det handlar om hopp och att utlandskyrkan tar Jesus uppdrag på allvar. Det är fantastiskt och det har berört mig.

– Att stötta utlandskyrkan känns självklart för mig. När jag tänker på Svenska kyrkan i utlandet blir jag glad. Det är en livförsäkring för alla svenskar på resa eller som bor utomlands.

Läs hela intervjun med Tovan