Ärkebiskop Antje Jackelén står på en scen och talar i mikrofon.

Ärkebiskopens program på Bokmässan

Den 26-29 september är det dags för årets upplaga av Bokmässan i Göteborg och som vanligt medverkar ärkebiskop Antje Jackelén i flera programpunkter. Här är hennes program i sin helhet:

Torsdag 26 september

Kl. 12.30-12.50
Ansvar i en politiskt explosiv tid
Den första kvinnan handlar om Sara Lander som blir korrespondent i Berlin, där hennes Sverigekritik väcker ryssarnas intresse. Lotta Lundberg talar med ärkebiskop Antje Jackelén om att förstå det egna ansvaret i en upphettad politisk verklighet som inte alltid är svart-vit.
Medarrangör: Natur och kultur

Kl. 13.00–13.15
Samtal med DN:s kulturchef Björn Wiman om människans möjligheter i klimatkrisens tid
Moderator: Per Svensson
Plats: Dagens Nyheters monter, F01:39

Kl. 14.00-14.45
Seminarium: Kvinnor och religion
Religionen har genom historien dominerats av män och många gånger bidragit till att förtryck av kvinnor. Detta sker också idag. Samtidigt som väldigt mycket har hänt. I detta samtal möts fyra kvinnliga religiösa ledare och förgrundsgestalter i ett samtal om religion och jämställdhet.
Madeleine Fredell är Dominikansyster i Katolska kyrkan, Antje Jackelén är Sveriges första kvinnliga ärkebiskop och Ute Steyer judisk rabbin och den första kvinnliga rabbinen i Sverige. Danska Sherin Kahnkan leder den första moské i Skandinavien där alla imamer är kvinnor. De samtalar med Lars Mogensen.
Arrangör: Svenska kyrkan
Plats: Lokal G3

Kl. 15.15-15.45
Kvinnor och religion
Arrangör: Svenska kyrkan

Fredag 27 september

Kl. 17.00-17.20
När vår frihet bli andras ofrihet
Brittiska filosofen Raoul Martinez diskuterar i Frihet hur begrepp som ”fri marknad”, ”fria val” och ”yttrandefrihet” får rättfärdiga stigande ojämlikhet, demokratins erosion, ett irrationellt straffsystem och globala orättvisor. Han talar med ärkebiskop Antje Jackelén.
Medarrangör: Ordfront förlag

Kl. 19.00-20.30
Klimatkväll
Arrangör: Bokmässan, Dagens Nyheter, bokförlaget Polaris och Svenska kyrkan
Plats: Stora salen, Göteborgs Konserthus, Götaplatsen

Lördag 28 september

Kl. 12.30-12.50
Svenska hjältinnor
I barnboken Svenska hjältinnor skildras hundra kvinnor som på olika sätt förbättrat världen, hjälpt sina medmänniskor och uträttat andra storverk. Både historiska personer och livs levande hjältinnor. Ärkebiskop Antje Jackelén, författarna Anna Nordlund och Colette van Luik samtalar med Alf Linderman.
Arrangör: Svenska kyrkan, Bokförlaget Max Ström och Sigtunastiftelsen

Kl. 17.00-17.20
Tysklands mörka arv
Julie Lindahl samtalar med ärkebiskop Antje Jackelén om sin upptäckt att hennes morföräldrar varit aktiva nazister under andra världskriget och om sin brottning med ondska och ansvar. Vad innebär det att vara barn eller barnbarn till förövare?

Länk till Bokmässans webbplats