Göran Madeland, präst

Jag heter Göran Madeland och har arbetat som präst sedan sommaren 1994. Dagen jag prästvigdes kändes som att komma hem. Det var dock inte självklart att jag skulle bli präst. Jag gick naturvetenskapligt gymnasium och funderade på olika yrken, som skogvaktare, läkare eller kanske (musik)lärare. Under denna tid började jag i en kristen ungdomsgrupp i Nybro. Där fick den tro som jag alltid haft blomma ut genom gemenskap och stiftsläger. Efter gymnasiet tog jag ett ”sabbatsår” på bibellinjen på Sankt Sigfrids folkhögskola utanför Växjö. Under denna tid klarnade det att ”det är ju präst jag vill bli - jag vill berätta om Jesus och glädjen i Gud för andra. Jag vill möta människor i olika åldrar i glädje och sorg…”

Själv läste jag till präst i Uppsala genom Johannelunds telogiska högskola. En utbildningsvariant jag kan rekommendera! Om du funderar på att bli präst kan du kontakta Växjö stift. Där kan du be att få tala med en prästrekryterare. Denna hjälper dig rätt. Du kan läsa de första åren på några olika håll i landet. Under denna tid ska man göra olika praktikperioder och så blir man kallad till en antagningskonferens där ens lämplighet bedöms. Det sista pastoralteologiska året läser man antingen i Uppsala eller Lund. Man får räkna med en fem till sex år för utbildningen.

Själv har jag har aldrig ångrat mitt yrkesval, även om man får vara i tjänst många helger och kvällar och ofta ha saker framför sig. Men tänk att få jobba i frihet under ansvar med det man brinner för och få betalt för det! I dagens svenska kyrka jobbar man mer i team än förr. Det känns bra. Vi har alla olika gåvor och vi kan bära varandra.

Om du funderar på att bli präst är det bra att du engagerar dig i din församling, både i kyrkbesök och bön, samt i någon form av medarbetarhjälp. Alla erfarenheter är guld värda!