Foto: Matilda Eklöf

Ett tryggare Klockaretorpet

Nyhet Publicerad

Ett samarbete för att öka tryggheten i Klockaretorpet inleddes 2017 och har resulterat i att Klockaretorpet inte längre finns med på polisens nationella lista över utsatta områden.

Polisens lista över utsatta områden upprättades 2015. Ett utsatt område definieras av polisen som ett geografiskt avgränsat område där den socioekonomiska statusen är låg. Samtidigt som kriminalitet ger en negativ inverkan på det lokala samhället.

2017 påbörjades arbetet med EST (effektiv samordning för trygghet) i Klockaretorpet. EST är ett samarbete mellan kommunen, polisen, Hyresbostäder, räddningstjänsten, skolorna, Hyresgästföreningen, Svenska kyrkan och fler andra medverkande. Arbetet har gett ett gott resultat och nu tas området bort från listan över utsatta områden.

För att tacka alla samverkande aktörer bjöd Kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång in till tårtkalas där även lokalpolisområdeschef Peter Wahlberg medverkade.

– Det arbete som gjorts i Klockartorpet är väl värt att fira. Vi har det här firandet framförallt för att tacka alla aktörer som tillsammans med oss bidragit till att detta har kunnat uppnås. Samtidigt ska vi inte luta oss tillbaka. Målet är att Norrköping inte ska ha några områden med på listan, berättade kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S).

Arbetet har lett till större trygghet och färre brott. 2015 anmäldes totalt 85 brott i Klockaretorpets centrum men år 2018 hade den siffran sjunkit till fem. Utvecklingen har även haft en positiv utveckling för skolorna i Klockaretorpet med ökade kunskapsresultat.

Svenska kyrkan i Norrköping är med i arbetet med EST och ser positivt på framtiden.

– Tack vare alla aktörers arbete mot samma mål har vi nått ut i området och fått en positiv utveckling i Klockaretorpet. Det bidrar till ett gott liv för människorna i Klockaretorpet, säger verksamhetsutvecklare Lena Andersson från Svenska kyrkan.