Nödrop för Ukraina

Publicerad Ändrad

Genom lokala partner är Act Svenska kyrkan på plats och kan snabbt bidra med mat, vatten och trygghet när läget är akut. Nu när fastekampanjen är slut går alla pengar som kommer in till Act via Norrfjärdens församling oavkortat till arbetet i Ukraina.

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Våra lokala partner finns på plats i Ukraina samt i grannländerna och stöttar människorna som tvingats på flykt. Medlemmar i ACT-alliansen, som Act Svenska kyrkan är en del av, genomför humanitära insatser. Det finns behov av mat, vatten och hygienartiklar. Filtar och madrasser behövs också för tillfälliga sovplatser, men även mer långsiktiga insatser behövs för att människor ska kunna återfå någon form av normalitet.

Mina barn frågade mig vart vi var på väg. Jag visste inte vad jag skulle svara. Kön till gränsen var så lång att vi valde att ta oss in i Ungern över bergen.

Yelena, trebarnsmor på flykt från kriget i Ukraina

Alla produkter till insatserna införskaffas i närområdet. Vi skickar inte material från Sverige, men är i fortsatt behov av pengagåvor. Mer detaljerad information om vad Act Svenska kyrkan gör i Ukraina på denna sida.

Swish: 123 222 10 67

Exempel på hur din gåva gör skillnad:

Mat- och hygienpaket delas ut till människor på flykt vid gränsen mellan Ungern och Ukraina.

- 280 kronor räcker till ett matpaket (mjöl, ris, olja, gryn, kött- och fiskkonserver, mjölk, mörk choklad, pasta, ärtor, kakor)
- 180 kronor räcker till ett hygienpaket (tvål, schampo, tvätt- och diskmedel, toalettpapper, tandkräm, handsprit)

Bön för fred i Ukraina

Biskop Åsa Nyström delar en bön för Ukraina i en tid av ofred och lidande.

Från mina händer till där det händer

Varje dag slås människors liv i spillror av krig och katastrofer. Just nu lever 300 miljoner medmänniskor i djup kris utan tillgång till det mest nödvändiga. Situationen är akut och vi behöver agera.