Ett påskris med färgglada fjädrar.

Påskafton

Lördag 30 mars. På Påskafton kan vi lämna fastans eftertanke och stillhet bakom oss. Natten mellan lördagens Påskafton och Påskdagen firar många kyrkor påsknattsmässa inför det miraklet som upptäcktes på påskdagens morgon - Jesus uppståndelse.

PÅSKAFTON

Lördag 30 mars

Påsknattsgudstjänst

Lofta kyrka

Lekmannaledd påsknattsgudstjänst

VÄLKOMMEN

Traditioner och seder

Trotts att Påsk infaller på söndagen firar man den i Sverige  på påskaftons kväll. Förr i tiden räknades kvällen som början på den nya dagen. Klockan sex på kvällen började en ny dag.

På påskaftonen dukar vi bordet, sätter in påskris med ägg som prydnad.

Påskriset med nyutsprucket löv och pyntat med gulfärgade fjädrar är en symbol för glädje, lovsång och seger över dödens makt och tron på ett nytt evigt liv.

Ägget symboliserar Jesu uppståndelse. Genom det hårda skalet, en symbol för graven, bryter Kristi nya liv fram. Att äta ägg vid påsk är en av våra mest internationella traditioner.

Läs mer om Påskafton på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.