Kvinnlig präst med askkors i pannan har doppat fingret i askan för att göra ett likadant kors på personen framför henne.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Askonsdagen

Askonsdagen 14 februari är den första dagen i fastan, som sedan pågår fram till påskafton.

Efter fastlagens tre dagar av fest och förberedelser, som avslutas på fettisdagen, inleds fastan före påsk. Fastans första dag kallas askonsdagen. Med askonsdagen inleds fastan. astetiden är 40 dagar lång.

I många kyrkor firas askonsdagsmässa, som är en gudstjänst med nattvard. Askonsdagen har fått sitt namn efter en gammal kristen tradition att strö aska på dem som kom till kyrkan och lyfte fram sina synder. Traditionen då man lät teckna ett kors av aska på pannan försvann under reformationen, men har under senare tid alltmer börjat praktiseras i den Svenska kyrkan.

Än i dag kan prästen ge de gudstjänstdeltagare som vill, ett kors av aska i pannan på askonsdagsmässan. Korset symboliserar Jesus vandring mot korset och vandringen genom död till nytt liv.

Svenska kyrkans gemensamma sidor

Läs om den kristna fastan och om de olika dagarna under fastan

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Fat fyllda med semlor.

Fastlagen – dagarna före fastan

Fastlagen är tre festdagar innan fastan börjar. Förr var det ett sätt att äta upp sig innan den 40 dagar långa fastan. Fastlagen avslutas på fettisdagen då många firar genom att äta en fastlagsbulle eller semla.

Ett kors står i ett fönster.

Askonsdagen

Efter tre dagar av fest och förberedelser som avslutas på fettisdagen börjar fastan på askonsdagen och pågår ända fram till påsk. I många kyrkor firas askonsdagsmässa, som är en gudstjänst, med nattvard.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

Ta inspiration av andras tankar

Solnedgång över några berg.

Röster i fastan

Här har vi samlat några tankar som du kan bära med dig under fastan. Prova att ta med dig ett av dessa citat varje dag och se hur det kan påverka din vardag.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Tankar inför helgen – under fastan

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Be en bön under fastan

På bönewebben kan du skriva en bön eller tända ett ljus i fastan.