präst
Foto: Magnus Aronsson

Präster

Prästen arbetar oftast i en församling med att planera och leda kyrkliga handlingar som till exempel gudstjänster, dop, bröllop och begravningar. I prästens arbetsuppgifter ingår också att ge vägledning, själavård och undervisning i det kristna budskapet åt församlingens medlemmar. Mötet med människor är en viktig del av prästyrket. I arbetet som präst möter man människor i alla åldrar, i glädje och sorg och i många olika skeden och situationer i livet.

Behöver du någon att prata med?

Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Du kan kontakta någon av våra präster för samtal och det som sägs stannar mellan er.

Du kan även kontakta "jouhavande präst" genom telefonsamtal, mail eller chatt.

Komministrar

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.