Foto: Bruno van der Kraan / Unsplash

Korsvägsvandring

Ta del av en urgammal kristen tradition i nutida tappning. Följ Jesus på vägen till korset i ord, bild och musik.

Den här vandringen är ett poetiskt samtal i text och bild. Berättelsen om Jesu väg till korset sätts i relation till våra egna liv. Korsvägsvandring är en urgammal kristen tradition. I vår nutida tappning är den både fysisk och digital.

Ta del av äventyret genom vandringen

Vandringen finns uppsatta vid våra tre kyrkor med sammanlagt 14 stationer under veckorna 13–14 (29 mars 2021–11 april 2021). Våra kyrkor är markerade på en karta längre ned på sidan.

På vissa stationer kommer det att finnas en QR-kod att scanna för att ta del av ett tillhörande videoklipp. Ni möter Norrahammars församling i fem av dessa klipp och resterande kommer från Danderyds församling.

Ta del av äventyret i digital tappning

Om ni hellre vill ta del av äventyret hemifrån så går det alldeles utmärkt. Den digitala varianten nås genom att följa länken nedan.

Digital korsvägsvandring

Ta del av korsvägsvandringen direkt på webben.

Trädgård Foto: Therése Ekvall

Prolog

Matt 26:36-45

I Getsemane är det stilla nu. Alldeles stilla, nästan som i graven. Du hade kanske ändå hoppats på att de skulle orka hålla sig vakna lite längre den här gången. Att de trots allt skulle finnas där för dig denna enda gång. Det var ju så enkelt detta som du bad dem om, att stanna kvar och att vaka. En enda gång. "Låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt”. Var det inte så du bad? Men du visste i den stund du bad om det att detta är din väg att gå. Och du måste vandra den vägen ensam. Ännu en gång i Getsemane.