Foto: Magnus Aronsson/IKON

Gravrätt

En gravrätt uppstår när en gravplats upplåts för att sätta ner en kista eller urna i samband med dödsfall - alltså det lilla område på en kyrkogård som i dagligt tal kallas grav. Enligt begravningslagen skall dödsboet anmäla vem som skall vara gravrättsinnehavare. Den eller de personerna ska sedan finnas registrerade i gravboken hos kyrkogårds- och fastighetsförvaltningen.

Dödsboet kan också anmäla att ingen är villig att vara gravrättsinnehavare. Det som då händer är att graven ändå inte rörs på 25 år. Gräset klipps av kyrkogårdsförvaltningen. Man får inte sätta upp gravsten eller andra utsmyckningar.

Du som är gravrättsinnehavare ansvarar för gravplatsen. Som gravrättsinnehavare bestämmer man över vem/vilka som ska gravsättas i graven och ansvarar också för gravens skötsel.

Som gravrättsinnehavare förbinder sig att ständigt hålla graven i vårdat och värdigt skick, vilket innebär att graven måste ses till flera gånger under vår/sommar/höst.

Som gravrättsinnehavare är du/ni ansvariga för att graven sköts och ser vårdad ut. Gravrättsinnehavaren har rätt att bestämma vem som får begravas där och hur graven ska utsmyckas. Är ni flera personer som väljer att vara gravrättsinnehavare, då delar ni på ansvaret och bestämmer tillsammans. Beroende på om de döda jordfästs i kista eller urna kan en grav ha plats för fler än en. Det är också lite beroende på vilken kyrkogård och hur lång tid som gått sedan man senast satte ner urnor/kistor i graven.  Kontakta kyrkogårdsförvaltningen för vad som gäller för just den grav det gäller.

En av er gravrättsinnehavare måste vara kontaktperson vid kontakterna med kyrkogårds - och fastighetsförvaltningen. Gravrättsinnehavaren har rätt att överlåta eller återlämna gravplatsen under pågående gravrättstid.

Man kan byta gravrättesinnehavare/överlåta gravrättsinnehav. Ofta lämnar man vidare ansvaret till yngre generationer, eller i vissa fall tex en släktförening eller annan juridisk person.

1. 1. Du bestämmer vilka som skall gravsättas inom gravplatsen
    2. Du bestämmer gravanordningens utseende och beskaffenhet (t.ex. gravsten).
    3. Du bestämmer gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt.
    4. Du bestämmer om gravrätten skall förnyas (på vissa villkor) vid gravrättstidens utgång.
    5. Du bestämmer om gravplatsen skall återlämnas till begravningsverksamheten.

1. 1. Du är skyldig att hålla gravplatsen i vårdat och värdigt skick, dvs. ta hand om gravskötseln själv eller beställa hjälp med gravskötseln.
    2. Du är skyldig att iaktta begravningsverksamhetens föreskrifter när det gäller gravanordningens utseende och beskaffenhet (t.ex. storlek på gravsten) samt utsmyckning och ordnande i övrigt.
    3. Du är skyldig att före gravrättstidens utgång anmäla till kyrkogårdsförvaltningen om du önskar förnya gravrätten.
    4. Du är skyllig att anmäla ny (annan) gravrättsinnehavare.

Gravstenen måste först godkännas enligt gällande gravplatsföreskrifter.  Det finns dock inte någon skyldighet eller något tvång att sätta upp en gravsten eller annan utsmyckning.

Gravrättstiden är 25 år, den räknas från när den första gravsättningen av
en kista eller urna har skett. Enligt gällande regler från år 2000 förlängs
gravrättstiden sedan med 25 år, varje gång det sker en ny gravsättning.
När gravrättstiden löper ut har man rätt att förnya gravrätten med 25 år,
om graven är väl vårdad. Kostnad för förnyelse av gravrätt är för närvarande
790:- och gäller en period av 25 år. En förfrågan om förnyelse skickas alltid till gravrättsinnehavaren, när tiden börjar löpa ut.

När man inte vill, kan eller orkar ha en gravplats kvar kan man återlämna
den till Kyrkogårdförvaltningen eller överlåta den till annan släkting/
anhörig. Vid ett återlämnande får gravstenen stå kvar, under förutsättning
att den är säkert monterad, till platsen upplåts på nytt, till förvaltningen
beslutar annat. (Under förutsättning att Länsstyrelsen godkänner förvaltningens
ansökan om borttagande.) Är gravstenen kulturhistoriskt värdefull
skall den också bevaras.

Innehavaren kan förordna någon särskild anhörig/släkting att överta gravrätten,
detta skall då finnas antecknat i gravboken. Kontakta förvaltningen
för närmare anvisningar om hur det går till.

Ett återlämnande eller överlåtelse skall alltid vara skriftlig. Blankett finns
hos Kyrkogårdsförvaltningen. Gravstenen på en återlämnad gravrätt kan
tas bort om innehavaren önskar det. (Under förutsättning att
Länsstyrelsen godkänner förvaltningens ansökan om borttagande.)
Förvaltningen kan utföra borttagandet till en kostnad av 370:- timmen.

Om du vill ha hjälp med skötsel av gravplatsen så erbjuder kyrkogårdsförvaltningen gravskötsel efter miljövänliga riktlinjer mot en avgift. Det kan röra sig om endast grundskötsel eller grundskötsel med plantering. Läs mer här om gravskötsel och gravskötselavtal här.