Foto: Tú Ahn/Pixabay

Dop och bröllop i coronatider

Har ni funderat på dop eller bröllop under våren och sommaren? I tider av corona behöver ni inte ställa in- bara anpassa. Kontakta oss så kan vi tänka om tillsammans!

I en tid då mycket ställs in, vill vi puffa för det som fortfarande går att göra - men kanske anpassat. Håll fast vid hoppet!

I svåra tider behöver vi också få fira och vara glada. Vi kan genomföra dop och par kan gifta sig, men vi behöver anpassa högtiderna så att det kan ske på ett ansvarsfullt sätt.

Vi anpassar oss efter rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Gränserna för hur många som får samlas, gäller också våra kyrkor. Gudstjänsterna blir mindre och de som samlas ska förstås inte tillhöra riskgrupperna eller ha symptom. Vi hjälper dig att finna formerna för hur vi kan göra i denna speciella situation.

Bröllop, dop, begravningar behöver inte heller ställas in eller skjutas fram. Istället kan ni hålla det enkelt och med ett fåtal deltagare (max 50). Det är till exempel möjligt att genomföra vigseln med bara prästen, brudparet och två vittnen. Ni kan också välja att ha vigseln någon annanstans än i kyrkan, till exempel utomhus eller hemma. Samma gäller dop. När våren och sommaren kommer går det utmärkt att ha dopet utomhus. Våra kyrkor är rymliga och lätt att sprida ut sig i om ni väljer det.

Vi tipsar om att skapa en stängd eller hemlig facebookgrupp och livesända för de som inte kan vara på plats. Vi kan låna ut stativ och mick, allt ni behöver är en mobiltelefon. Kanske har man bara en liten fest nu, och en stor lite senare?

Kontakta expeditionen här för att få hjälp att anpassa era planer efter de regler och rekommendationer som gäller.