Foto: Hanna Hummelbo

Musik i Margaretakyrkan

Ljudet av toner träffar oss i kropp och själ. Musik i Margaretakyrkan arrangeras av församlingens eget musikliv i samarbete med externa musiker.

Torsdagstoner- Goldbergvariationerna
Torsdag 25 januari kl. 19.00
Organist Erling With Aasgård bjuder på Goldbergvariationerna av Johann Sebastian Bach på barockorgelen.

Konsert med vokalensemblen
Fredag 9 februari kl. 19.00
De 8 sångarna i Margaretakyrkans Vokalensemble med dirigent Simon Arlasjö bjuder på en vinterkonsert med stämningsfull körmusik a cappella. Musik av bl.a. Benjamin Britten, Francis Poulenc och Agneta Sköld.

Torsdagstoner- Orgel i vintertid
Torsdag 22 februari kl. 19.00
Organist Victoria Ulriksen bjuder på ett rikt och varierande program på kyrkans två unika insturment.

Högmässa med uruppförande
Söndag 17 mars kl 11.00
Denna söndag är damkören VOX Margareta med i uruppförandet av stycket ”Vad är en människa?  Gloria Deo!” av tonsättaren Susanna Lindmark från Piteå. Stycket är beställt av församlingen som en del av kyrkans 100-årsjubileum. Texten i stycket är inspirerad av psaltaren 8, som också var inspiration när de nya kyrkfönstren byggdes, och även tankar om människan körsångarna själva har fått skriva ner.

Torsdagstoner- Orgel i fastetid
Torsdag 21 mars kl. 19.00
Margaretakyrkans egen organist Per Anders Håvelsrud bjuder på orgelmusik i fastetid.

Händels messias
Söndag 21 april kl 18.00
I år framförs ett av de mest kända verken inom klassisk musik i Margaretakyrkan. Ända sedan uruppförandet 13 april 1742 har detta oratorium av Georg Friedrich Händel varit enormt populärt, och är än idag. Verket består av ett urval av bibeltexter som fokuserar på just Messias - först profetiorna i Gamla Testamentet, sedan Jesu födelse, liv och uppståndelse och till sist en lovprisning i tacksamhet över livets seger. Margaretakyrkans Kammarkör sjunger tillsammans med orkester och solister under ledning av dirigent Simon Arlasjö.

Entré

Torsdagstoner- Oliver Messiaen & Egil Hovland
Torsdag 23 maj kl. 19.00
Organist Syver Minge bjuder på ett varierat program med bland annat Olivier Messiaen och 100-årsjubilanten Egil Hovland.

VOX margareta och bettan
Måndag 27 maj kl. 19.00
Denna måndagskväll bjuder kören Vox Margareta, tillsammans med Elisabeth ”Bettan” Andreassen och musikerna Petter Anthon Naess och Tarjei Nysted, in till en härlig vårkonsert i Margaretakyrkan. Mer info och tid kommer.

Entré 350 kr student 200 kr

Nationaldagskonsert
Torsdag 6 juni kl 19.00
En klassisk körkonsert med ett pärlband av svensk körlyrik och visor.